Jak wynika z badania Grupy INCO, Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów. Pewne czynniki się jednak nie zmieniają. Badanie przeprowadzono w styczniu 2024 r.
Polacy coraz bardziej wymagający
Badanie wykazało, że 16% osób częściej niż kiedyś czyta etykiety, taka sama ilość szuka proekologicznych środków czystości do domu. 40% badanych największą wagę przywiązuje do ceny produktu. Kobiety są klientami bardziej rozważnymi niż mężczyźni. Świadomie do zakupów podchodzi również grupa konsumentów powyżej 55. roku życia. Z badania wynika też, że rosną wymagania wobec produktów – 33% zwraca większą uwagę na skuteczność, a 29% na wydajność. – Faktycznie obserwujemy, że konsumenci stają się coraz bardziej wymagający. Takie podejście napędza rozwój, bo to korzyść dla środowiska i siła napędowa dla świadomych marek. Na własnym przykładzie widzimy, że ekologiczne produkty mogą być w dobrej cenie i jednocześnie być wydajne i skuteczne. Rośnie także znaczenie opakowań produktów przy wyborach konsumentów. Jak wynika z naszego badania, liczą się funkcjonalność i rozmiar, ale w pierwszej trójce znajduje się także ekologiczność, a więc pochodzenie z recyklingu czy możliwość ponownego przetworzenia – powiedziała m.in. Agnieszka Augustyniak, dyrektor marketingu i rozwoju produktowego Grupa INCO.
Które grupy wiekowe najbardziej świadomie podchodzą do zakupów?
W ostatnich latach, Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na cenę produktu – potwierdza to 40% badanych. Podobna liczba osób pod uwagę bierze wydajność, zaś 29% zaznacza, że w ciągu ostatnich lat kwestia ta stała się dla nich ważniejsza. Kolejnym czynnikiem branym pod uwagę jest jakość i renoma, czyli sprawdzona skuteczność, na co wskazuje 37% badanych. Według jednej trzeciej respondentów, ten czynnik ma dla nich większe znaczenie niż jeszcze kilka lat temu. Na ekologię i czytanie etykiet większą uwagę zwracają kobiety, wśród których 19% przyznaje się do takich zmian zachowań zakupowych. Wśród mężczyzn jest to 13%. W grupie osób powyżej 55. roku życia, 20% wybiera produkty proekologiczne, a 22% czyta etykiety. W grupie 20. i 30. latków, ok. 15% respondentów wskazuje na takie zachowania. Prawie 64% osób wskazało, że zakupione do domu środki czystości przechowuje w opakowaniach, w których je kupiło. 7% zadeklarowało, że przelewa lub przesypuje je do własnych pojemników. Dużą rolę odgrywa zatem kształt, uchwyt czy ergonomia opakowania produktu, na co wskazuje prawie jedna trzecia badanych. Dla 27% znaczenie ma rozmiar opakowania, a 17% zwraca uwagę na materiał, z którego jest wykonane i czy nadaje się do recyklingu.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)