Po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego wojewoda małopolski uznał, że nie ma prawnych podstaw do kwestionowania uchwały Rady Miasta Krakowa o strefie czystego transportu (SCT). Urząd Miasta Krakowa (UM) przekazał, że wejście w życie strefy czystego transportu zostało przesunięte w czasie o jeden rok, do 1 lipca 2025 r.
Wprowadzenie strefy poprzedzą konsultacje społeczne
– Uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny. Wymóg przeprowadzenia konsultacji społecznych rzeczywiście jest zawarty w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale dotyczy on zakresu przedmiotowego. Ten zaś był już konsultowany na etapie wcześniejszym, w przypadku uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku – powiedział Krzysztof Klęczar, wojewoda małopolski.
Przegłosowane zmiany odsuwają w czasie wejście w życie obowiązującej uchwały o SCT. Ponadto stwarzają możliwość przygotowania nowej, poprawionej uchwały, unieważniającej aktualnie obowiązującą. Jeszcze w bieżącym roku mają zostać zorganizowane konsultacje społeczne w sprawie nowej strefy. Jak zapowiada UM, w ramach konsultacji prowadzona będzie duża kampania informacyjno-edukacyjna. Jej celem będzie przedstawienie korzyści, jakie może mieć wprowadzenie SCT. Następnie wyłoniona zostanie firma, która poprzez badanie ankietowe podsumuje efekty wspomnianych działań. Zebrane zostaną uwagi oraz informacje na temat oczekiwań od przyszłej strefy. Udostępniony zostanie również formularz internetowy, w którym mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi do przedstawionego projektu. Zorganizowane zostaną dyżury telefoniczne i stacjonarne oraz bezpośrednie spotkania konsultacyjne. Uwagi będzie można zgłaszać także za pomocą formularza w formie papierowej.
Nowe założenia strefy czystego transportu
Według obecnych założeń nowa SCT ma obejmować cały Kraków. Przyjezdnym pozostaje możliwość zostawienia pojazdu na parkingach P+R. Poza dojazdami do tych miejsc strefa ma objąć wszystkie pozostałe drogi będące w zarządzie prezydenta Krakowa. Po wprowadzeniu, SCT ma ograniczyć emisję NOx (tlenków azotu) z transportu drogowego o ok. 30–40% i emisję pyłów PM 2,5 i PM 10 o ok. 80%.
Na podstawie www.krakow.pl
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)