#WROCŁAWNIEMARNUJE

Ruszyła kampania #WROCŁAWNIEMARNUJE

Urząd Miejski Wrocławia (UM) informuje, że ruszyła kampania pn. #WROCŁAWNIEMARNUJE. To, jak zaznacza wrocławski magistrat, wyjście miasta na naprzeciw koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Koncepcja ta opiera się na promocji ponownego wykorzystywania, naprawiania, odnawiania oraz recyklingu materiałów i produktów w celu redukcji ilości powstających odpadów i zmiany ich w zasoby.

#WROCŁAWNIEMARNUJE – kampania w duchu GOZ

– Ruszamy dzisiaj z bardzo ważnym projektem – #WROCŁAWNIEMARNUJE – chcemy aby był on inspiracją i zachętą dla mieszkańców Wrocławia, żeby wprowadzali do swojego codziennego życia rozwiązania prowadzące do ograniczenia ilości śmieci, używania plastiku czy wyrzucania jedzenia. Dlatego poprosiłem o przygotowanie pod mój podpis Zarządzenia Prezydenta Wrocławia, zgodnie z którym będziemy odchodzić od używania jednorazowych, plastikowych opakowań, naczyń i sztućców w urzędzie i instytucjach miejskich i na imprezach organizowanych przez miasto, np. podczas maratonu – powiedział wczoraj Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. Program będzie oparty na kilku filarach – takich jak edukacja, specjalny serwis internetowy, akcje wspólnego gotowania, czy sukcesywne odchodzenie od plastiku.

– Wrocław jest pierwszym samorządem w Polsce, który tak kompleksowo i długoterminowo podszedł do sprawy „niemarnowanie”. Dlatego bez wahania podjęłam decyzję, aby wesprzeć prezydenta Wrocławia moją wiedzą i ogromną chęcią działania. Każda zmiana rozpoczyna się od pierwszego kroku, więc cieszę się, że Wrocław stawia go w kierunku niemarnowania. Liczę na mieszkańców, którzy razem z nami wejdą na tę drogę i zaczną działać. Nawet najmniejszy gest ma znaczenie dla natury, a razem możemy zrobić ich tysiąc – mówiła Sylwia Majcher, dziennikarka, edukatorka i autorka książki „Gotuje nie marnuje, czyli kuchnia zero waste po polsku”.

W ramach kampanii #WROCŁAWNIEMARNUJE przewidziano szereg działań.

Rezygnacja z plastików, edukacja najmłodszych i serwis internetowy

Po pierwsze, UM i instytucje miejskie będą odchodziły od używania plastikowych opakowań.

Po drugie, istotnym elementem kampanii będzie edukacja najmłodszych. Opracowany został pakiet 10 zajęć, w czasie których dzieci poznają praktyczne sposoby na niemarnowanie. Edukacja ma ułatwić wyrobienie nowych nawyków, pozwoli też zwrócić uwagę na problemem i wypracować skuteczne i kreatywne ekorozwiązania. W programie przewidziane są dynamiczne, interaktywne zajęcia związane z segregacją odpadów, alternatywami dla plastiku i świadomym korzystaniem z zasobów. Będą wycieczki do miejsc, które działają w nurcie gospodarki obiegu zamkniętego – gospodarstw, które znajdują się na Kulinarnym szlaku dziedzictwa Dolnego Śląska.

Uruchomiony został już specjalny serwis internetowy. Jest to przestrzeń, w której można znaleźć informacje dotyczące tego, gdzie warto oddać żywność, niepotrzebne zabawki, ubrania czy książki. To miejsca, w których każdy, za darmo ma szansę wykorzystać potencjał niechcianych, choć wciąż atrakcyjnych przedmiotów. Na interaktywnej mapie znajdą się również miejsca, które będą wspierać #WrocławNieMarnuje: sklepy, kawiarnie, restauracje – zmierzające w swoich działaniach w kierunku GOZ. Udział w akcji zgłasza coraz więcej lokali, które m.in. oferują klientom wodę z kranu za darmo, eliminują jednorazowe naczynia i ograniczają produkcję odpadów. Takie miejsca, będą otrzymywały od organizatorów kampanii naklejkę #WrocławNieMarnuje, jako wyraz uznania, mający budować prestiż danego miejsca.

Kranówka zamiast wody z plastików i gotowanie z resztek

Jak podaje UM, od maja na rachunkach wystawianych przez wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (MPWiK) będzie znajdowała się informacja o jakości wody. Według wrocławskiego magistratu woda dostarczana wrocławską siecią wodociągową odpowiada bowiem najbardziej rygorystycznym polskim i europejskim normom. Zawiera ona też cenne składniki takie jak wapń, magnez i sód. Każdy kto ma pewność, że instalacja w budynku jest w dobrym stanie – może tę wodę pić bezpośrednio z kranu. Litr wody z kranu kosztuje mniej niż jeden grosz. W cenie półlitrowej butelki mamy ok. 200 litrów kranówki – podkreśla UM. – Jeżeli zrezygnujemy z butelkowanej, do środowiska – tylko dzięki nam – trafi 20 kilogramów plastiku mniej rocznie – zaznaczyła Sylwia Majcher.

Mający charakter rodzinnego pikniku festiwal gotowania z resztek pt. „Osiedla nie marnują” odbywać się będzie na różnych osiedlach w czerwcu i w październiku. To kolejny element akcji, a ambasadorami akcji będą szefowie kuchni wrocławskich lokali gastronomicznych. Pokażą oni wrocławianom potencjał sezonowych warzyw i owoców, zainspirują do wykorzystywania nieoczywistych składników w kuchni i rozwieją wątpliwości w sprawie tego, czy obierki i natki można zmienić w pyszne dania. Warto mieć świadomość, że rocznie w Polsce wyrzuca się 9 milionów ton jedzenia – gdyby zapakować je do pociągu to miałby on 220 tys. wagonów i byłby długi jak cała granica Polski! – wylicza UM.

– Szeroka, wielopłaszczyznowa i długoterminowa kampania #WROCŁAWNIEMARNUJE to nasza odpowiedź na wezwanie świata do ratowania otaczającej nas przyrody. Zanim zachęcimy wrocławian do życia w stylu „zero waste”, zaczynamy od siebie i stopniowo będziemy eliminować używanie plastiku w urzędzie. W kolejnych działaniach będziemy wspólnie z mieszkańcami uczyć się gotować z resztek jedzenia, rozmawiać o tym jak można nadać drugie życie niepotrzebnym przedmiotom – dodał Adam Zawada, wiceprezydent Wrocławia.

Dla siebie i dla przyszłych pokoleń

Duże wrocławskie imprezy będą bardziej „eko”. Wrocławski Maraton we wrześniu po raz pierwszy w historii biegu zrezygnuje z plastikowych kubków, biegacze będą spożywać wodę i izotoniki z naczyń z biodegradowalnych. Każdy z zawodników dostanie też koszulkę z logo #WROCŁAWNIEMARNUJE. Również w trakcie „Europy na widelcu” dania podawane będą na tego typu talerzach – deklaruje wrocławski magistrat.

To pierwsze działania miasta wpisujące się w koncepcję zero waste, ale nie ostatnie – zapowiada UM. Miasto przygotowuje się bwiem m.in. do dużej kampanii informacyjnej na temat oszczędzania deszczówki.

– Robimy to dla siebie i dla przyszłych pokoleń – podsumował prezydent Sutryk.

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Wrocławia

fot. UM Wrocławia

reklama

partner portalu

partner portalu

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

 

partner medialny

partner medialny

reklama