Proekologiczne i niskoemisyjne centra usług, czyli stacje paliw przyszłości

Proekologiczne i niskoemisyjne centra usług – tak Polacy widzą stacje paliw przyszłości – zwraca uwagę spółka Anwim. Stacje paliw będą proekologiczne – tak uważa sześciu na 10 badanych. Przy wyborze stacji kluczowa będzie dostępność ładowarek elektrycznych. Liczyć się będzie także szeroki wachlarz produktów i usług, w tym zdrowych posiłków dopasowanych do różnych potrzeb dietetycznych. Ankietowani oczekują także, że stacje będą miejscami nisko- lub zeroemisyjnymi.

Proekologiczne i niskoemisyjne, czyli stacje sprzedające prąd do „elektryków” i nie tylko

Badania „Przyszłość stacji paliw” zostały zrealizowane przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Przeprowadzono je na zlecenie spółki Anwim, właściciela sieci stacji paliw MOYA. Respondenci zostali zapytani, czym dziś kierują się przy wyborze tych punktów oraz jak wyobrażają sobie stacje paliw za 10 lat.

Od dzisiejszych stacji paliw klienci oczekują przede wszystkim wysokiej jakości paliwa. 28% badanych zadeklarowało, że za dobre paliwo są w stanie zapłacić więcej. Dla 23% badanych ważnym czynnikiem w wyborze stacji benzynowej jest czysta i bezpłatna toaleta, a niespełna 1/5 chce szerokiego wyboru smacznych i zdrowych posiłków.

Zapytani o skojarzenia związane ze stacją paliw przyszłości, respondenci najczęściej wskazywali na ekologię – zaznacza Anwim. 20% pytanych uważa, że stacje będą wyposażone w nowoczesne technologie lub staną się bezobsługowe. 70% badanych uznaje, że punkty te poza paliwem będą sprzedawały prąd do aut elektrycznych, a niemal połowa ankietowanych oczekuje, że staną się miejscami o niskiej emisyjności.

Bezpieczne i przytulne miejsca

Niemal 40% badanych uważa, że stacje paliw będą swoistymi centrami usługowymi. Tankowanie i ładowanie pojazdów elektrycznych będzie na nich zaledwie jedną z wielu dostępnych usług. Ankietowani chcą, aby było to bezpieczne i przytulne miejsce, w którym miło spędzą czas. Wskazują także na potrzebę dostępu do zdrowych posiłków dopasowanych do zróżnicowanych potrzeb dietetycznych, np. wegańskich, bezcukrowych czy wysokobiałkowych.

To, jak klienci widzą stacje paliw przyszłości jest spójne z ich świadomością ekologiczną. Z wyników badań, które już publikowaliśmy, wynika, że aż 95% ankietowanych deklaruje, że dba o środowisko. A większość z nich uważa auta elektryczne za proekologiczne rozwiązanie. Nie dziwi zatem, że rosną oczekiwania wobec stacji paliw. Według klientów, stacje powinny spełniać wymogi niskoemisyjności i oferować ładowarki aut elektrycznych oraz komfortowe warunki spędzania czasu podczas ładowania pojazdu – podsumował Andrzej Kondys, dyrektor ds. operacyjnych MOYA, członek Zarządu Anwim.

Proekologiczne i niskoemisyjne stacje paliw

83% użytkowników stacji paliw uważa, że może być ona proekologiczna. Firma wskazuje, że tak zdecydowanie częściej odpowiadały osoby korzystające ze stacji paliw, co najmniej raz w tygodniu. Od właścicieli stacji oczekują one przede wszystkim dbania o recykling i eliminacji plastiku. Chcą także produkcji przez stację własnej energii z ogniw fotowoltaicznych oraz postawienia stacji ładujących samochody elektryczne.

Klienci stacji paliw chcą, aby oferowały one możliwość ładowania aut elektrycznych, ale część z nich uznaje transformację proekologiczną transportu za wieloletni proces. 36% badanych uważa, że za 10 lat w Polsce będą dominowały auta zasilane innowacyjnie (prąd, wodór). Jednak kolejne 30% przewiduje dalszą dominację aut na paliwa kopalne.

Kilka słów o badaniu

Badania przeprowadzono metodologią CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Jest to technika zbierania informacji w ilościowych badaniach rynku, w której respondent jest proszony o wypełnienie ankiety elektronicznej.

Firma wskazuje, że w badaniu wzięły udział osoby posiadające lub korzystające z samochodu N=500, w tym N=200 osób, które są na stacji paliw przynajmniej raz w tygodniu. W obydwu częściach obowiązywały kwoty zgodne z rozkładem populacyjnym na: płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

reklama

Partner Portalu

 

partner merytoryczny