dla samochodów elektrycznych

Opona dla samochodów elektrycznych

Prototypowa opona EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive to najnowszy krok w rozwoju opon, które spełniają specyficzne wymagania pojazdów elektrycznych – zapewnia firma Goodyear.

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie 2018, wspomniany producent opon prezentuje prototypową oponę EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive. Produkt ten jest dedykowany dla rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych. Opony tego typu mają się pojawić na europejskich drogach już w 2019 r.
Testy przeprowadzone przez Goodyear wykazały, że tradycyjne opony zamontowane w pojazdach elektrycznych zużywają się nawet o 30% szybciej ze względu na wysoki moment obrotowy przekazywany natychmiast na koła. Ponadto, na ich niższą trwałość wpływa też dodatkowy ciężar akumulatorów.

Coraz bardziej restrykcyjne przepisy w zakresie redukcji emisji, chęć zmniejszenia zależności od paliw kopalnych oraz szybki postęp w dziedzinie technologii akumulatorowych tworzą idealne środowisko dla rozwoju pojazdów elektrycznych. Współpracujemy z producentami samochodów nad wprowadzeniem w przyszłym roku technologii Electric Drive, która ma za zadanie sprostać wyjątkowym wymaganiom tego rozwijającego się segmentu pojazdów – komentuje Chris Delaney, prezes Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka.

Jak zaznacza Goodyear, oprócz wyższej trwałości, producenci samochodów elektrycznych oczekują opon o poprawionych parametrach w zakresie oporów toczenia. Z kolei priorytetem konsumentów jest wydłużenie zasięgu pojazdów, ponieważ w większości krajów sieć stacji ładowania nie jest jeszcze dobrze rozwinięta. Kolejnym aspektem jest poziom hałasu i komfort jazdy, ponieważ przy niskich prędkościach samochody elektryczne wytwarzają nawet o połowę mniej hałasu niż tradycyjne pojazdy.

Electric Drive – technologia dla samochodów elektrycznych

Aby sprostać tym wyzwaniom, jak zaznacza Goodyear, prototyp EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive oferuje kilka rozwiązań.

Pierwszym z nich jest zastosowanie innowacyjnej rzeźby bieżnika, która ma pozowlić na wydłużenie przebiegów. Cieńsze kanały w rzeźbie bieżnika tworzą większą powierzchnię styku z nawierzchnią niż tradycyjne rowki radialne. Dzięki większej ilości gumy stykającej się z drogą, opona lepiej sobie radzi z dużym momentem obrotowym, utrzymując jednocześnie wysokie osiągi na mokrej nawierzchni. Konstrukcja bieżnika zapobiega również przedostawaniu się fal dźwiękowych do rowków, co zmniejsza hałas wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.

Opona charakteryzuje się również konstrukcją o dużej nośności. Kształt komory opony został zoptymalizowany pod kątem przenoszenia dodatkowej masy pojazdu spowodowanej ciężarem baterii, przy zachowaniu optymalnej, zapewniającej wysokie osiągi powierzchni styku z nawierzchnią.

Producent opon popracował także nad wydłużeniem zasięgu samochodów elektrycznych. Materiałowe właściwości mieszanki bieżnika zostały dostosowane do bardzo niskiego oporu toczenia, który wydłuża zasięg pojazdów, a jednocześnie radzi sobie z wysokim momentem obrotowym. Ponadto ściana boczna zmniejsza opór aerodynamiczny, a profil posiada mniejszą masę obrotową, co redukuje ogólne zużycie energii.

Na podstawie informacji nadesłanej przez Goodyear

fot. Goodyear

reklama

reklama

 

partner medialny

reklama