Wiele osób zastanawia się zapewne, jak kształtowana jest ochrona przed hałasem na liniach kolejowych. Odpowiedzią może być informacja, zgodnie z którą tylko w tym roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) sprawdziła poziom hałasu w 42 punktach pomiarowych na terenie całego kraju. Spółka kolejowa podkreśla, że własne laboratorium akustyczne, wykwalifikowani pracownicy oraz nowoczesna aparatura pomiarowa pozwalają na szybkie reagowanie i odpowiednie działania w zależności od uzyskanych w pomiarach wyników.
Jak podaje PLK, jego laboratorium akustyczne prowadzi m.in. badania w zakresie poziomu hałasu, weryfikuje analizy akustyczne zlecone podmiotom zewnętrznym oraz odpowiada na uwagi, dotyczące zagadnień hałasu. Według PLK, własne laboratorium usprawnia działania i pozwala na szybkie wskazanie najlepszych rozwiązań w przypadku nadmiernego oddziaływania akustycznego linii kolejowej.
Zarządca infrastruktury kolejowej podkreśla, że wykonał m.in. pomiary skuteczności zamontowanych tłumików przyszynowych w Nowym Dworze Mazowieckim, na linii nr 9, łączącej Warszawę z Gdańskiem. Zadaniem tych elementów jest eliminacja fal dźwiękowych, powstających na szynach w momencie przejazdu pociągów.
Ochrona przed hałasem i działania laboratorium akustycznego
W tym roku PLK przeprowadziły pomiary hałasu w 42 punktach pomiarowych, m.in. w Częstochowie przy linii nr 1 Warszawa – Katowice, w Bielsku-Białej przy linii 139 Katowice – Zwardoń oraz w Rudzie Śląskiej przy linii 137 Chorzów Batory – Gliwice. Były one m.in. reakcjami na prośby i wnioski podmiotów zewnętrznych, dotyczące hałasu obok linii kolejowych.
Od początku działalności laboratorium, czyli przez cztery lata, PLK wykonały łącznie 153 pomiary hałasu na terenie całego kraju.
PKP Polskie Linie Kolejowe zaznaczają również, że sprawdzają także poziom hałasu w trakcie realizowanych inwestycji, np. w ubiegłym roku pomiary odbywały się m.in. na modernizowanej Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Konieczne było wówczas sprawdzenie zmiany oddziaływania akustycznego CMK w związku z zakładanym zwiększeniem prędkości ruchu pociągów na tej linii do 250 km/h.
Spółka zarządzająca kolejową infrastrukturą zaznacza też, że ważnym zadaniem laboratorium jest wykonywanie pomiarów i analizy hałasu dla linii kolejowych, po których w roku przejeżdża powyżej 30 tys. pociągów. PLK jest zobowiązane do przeprowadzania takich analiz co 5 lat. Obecnie dotyczy to ok. 1400 km linii, dla których w 2016 r. przygotowana została mapa akustyczna. Zawarte w niej dane, takie jak np. mapy immisji i emisji hałasu są na bieżąco udostępniane przez PLK innym podmiotom, realizującym różnego rodzaju programy, opracowania, raporty i analizy dotyczące wpływu hałasu na środowisko.
Na podstawie informacji nadesłanej przez PKP PLK
fot. PKP PLK