Opona dla czystszego powietrza

Koncepcyjna opona dla czystszego powietrza

Najnowsza opona koncepcyjna, określana mianem Oxygene, zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Genewa 2018 to rozwiązanie, które pomoże rozwijać czystszą, wygodniejszą, bezpieczniejszą i bardziej zrównoważoną miejską motoryzację – przekonuje Goodyear.

Opona Oxygene – jak zapewnia producent – wyróżnia się wyjątkową budową. W jej skład wchodzi bowiem żywy mech rosnący na ścianie bocznej. Otwarta struktura i inteligentna konstrukcja bieżnika umożliwiają absorpcję i cyrkulację wilgoci oraz wody z powierzchni drogi, co uruchamia fotosyntezę i uwalnianie tlenu do atmosfery.

Opona dla czystszego powietrza – Goodyear prezentuje koncepcyjny produkt

Goodyear powołuje się na opinię Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), z godnie z którą ponad 80% populacji w obszarach miejskich, na których prowadzi się pomiary jakości powietrza jest narażona na kontakt z powietrzem, którego jakość przekracza limity wyznaczone przez WHO.

Przewiduje się, że do 2050 roku ponad dwie trzecie populacji świata będzie mieszkać w miastach, co przełoży się na znaczne zwiększenie obciążenia sieci transportowych w środowiskach miejskich. Bardziej inteligentna, ekologiczna infrastruktura i transport będą kluczowym elementem do rozwiązywania najpilniejszych wyzwań związanych z miejską motoryzacją i rozwojem – mówi Chris Delaney, prezes Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka.

Koncepcyjna opona Oxygene, jak podaje Goodyear, inspirowana jest zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym i dążeniem do ograniczenia zużycia materiałów i energii oraz zmniejszenia emisji. Wpisuje się ona w przyszłościową koncepcję miast, wyróżniając się przy tym szeregiem rozwiązań poprawiających osiągi.

Specjalny bieżnik opony Oxygene ma wychwytywać wilgoć z nawierzchni i wchłaniać dwutlenek węgla z powietrza. Te substancje mają zapewnić wzrost mchu w ścianie bocznej. W efekcie mech prowadzić będzie proces fotosyntezy, wytwarzając tlen. Jak wylicza Goodyear, zastosowanie takich opon w mieście wielkości aglomeracji paryskiej, w której znajduje się ok. 2,5 mln pojazdów oznaczałoby wytwarzanie prawie 3 tys. ton tlenu i absorpcję ponad 4 tys. ton dwutlenku węgla rocznie.

Opona dla czystszego powietrza

Oxygene wyróżnia się konstrukcją nie opartą na zasadach pneumatyki. Opona powstaje w procesie trójwymiarowego druku z proszku gumowego pochodzącego z odzyskanych opon. Lekka, absorbująca wstrząsy konstrukcja jest trwałym, odpornym na przebicia rozwiązaniem, które wydłuża okres eksploatacji opony i minimalizuje problemy z obsługą, zwiększając niezawodność transportu. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia otwarta struktura ogumienia, która poprzez absorpcję wody z bieżnika poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni – przekonuje Goodyear.

Ponadto Oxygene wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.

Warto dodać, że Oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – który umożliwia łączenie się opony z Internetem Rzeczy. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.

Zadaniem opony Oxygene, podobnie jak koncepcji prezentowanych przez Goodyear podczas poprzednich Salonów Motoryzacyjnych w Genewie, jest rzucenie wyzwania naszemu sposobowi myślenia i podtrzymanie debaty na temat inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej motoryzacji przyszłości. Przyczyniając się do oczyszczania powietrza w mieście, opona może poprawiać jakość życia i zdrowia mieszkańców miast – zachęca prezes Delaney.

Na podstawie informacji nadesłanej przez Goodyear

rys. 2 x Goodyear

reklama

 

reklama

partner medialny