Koncern LG zainwestuje ponad 320 mln zł w aglomeracji wrocławskiej. Spółka LG Electronics Wrocław będzie tam produkować separatory bezpieczeństwa, mające zastosowanie w bateriach litowo-jonowych, wykorzystywanych m.in. w samochodach elektrycznych – poinformował Urząd Miejski Wrocławia (UM).
Jak wskazuje UM, dla koreańskiego giganta to element długofalowego planu inwestycyjnego. LG realizuje go we współpracy z polskimi władzami oraz przy szczególnym wsparciu władz Wrocławia oraz Gminy Kobierzyce.
Koncern LG i kilkaset milionów złotych inwestycji w elektromobilność
Firma LG Electronics działa w Biskupicach Podgórnych, w Podstrefie Wrocław-Kobierzyce (EURO-PARK KOBIERZYCE), od 2006 r. Firma zatrudnia ok. 700 osób i produkuje sprzęt AGD – przypomina UM i dodaje, że w październiku 2019 r. fabryka osiągnęła rekordowe wyniki wytwarzając 68 tys. pralek i ponad 42 tys. lodówek.
– W kolejnych latach planujemy wzrost produkcji o około 10-20 procent rocznie. W oparciu o istniejącą infrastrukturę chcemy też rozwijać nowe kompetencje i stąd nasze wejście w segment separatorów bezpieczeństwa – mówi Sebastian Stadnik, dyrektor zarządzający LG Electronics. – W 2020 roku planujemy zakończyć dwa początkowe etapy inwestycyjne: pierwszy na kwotę 120 mln zł oraz drugi na kwotę 200 mln zł. W ich wyniku w przyszłym roku zatrudnienie znajdzie stu pięćdziesięciu wysoce wykwalifikowanych pracowników – dodaje dyrektor Stadnik.
Dyrektor zarządzający LG Electronics zapowiada, że w ciągu dwóch lat produkcja separatorów wartościowo zbliżona będzie do tej w segmencie AGD. – Tym samym jako LG Electronics mocno wpiszemy się w całą strategię grupy LG. Zakłada ona, by stać się największym graczem na rynku elekromobilności na naszym kontynencie – dopowiada Sebastian Stadnik.
– Koncern LG jest obecny w aglomeracji wrocławskiej od ponad 10 lat, natomiast teraz to połączenie biznesowe weszło w zupełnie nową fazę. Wrocław dzięki inwestycjom naszych partnerów stanie się ważnym ośrodkiem w zakresie rozwoju elektromobilności w skali europejskiej i globalnej – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Ośrodek, w którym przeznacza się kilkaset milionów złotych inwestycji w elektromobilność
Prezydent Wrocławia przypomina też, że oprócz inwestycji LG Electronics pod Wrocławiem powstaje także nowa fabryka LG Chem – produkująca baterie do samochodów elektrycznych. Po rozbudowie, ma to być największy tego typu zakład na świecie.
– Ostatnio byłem w Korei Południowej, gdzie rozmawiałem z zarządem całego koncernu LG. Mogłem też osobiście przekonać się o zaawansowaniu technologicznym rozwiązań, które tworzą nasi partnerzy. Cieszę się, że część tych innowacji będzie realizowana także we Wrocławiu – dodaje Sutryk.
Spółka LG Electronics Wrocław pod koniec sierpnia br. otrzymała decyzję o wsparciu w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, spełniając kryteria zrównoważonego rozwoju, co oznacza iż inwestycja LG nie zagraża środowisku przyrodniczemu oraz, że firma utworzy miejsca pracy wysokiej jakości – tłumaczy UM.
Proces inwestycyjny jest w trakcie realizacji, a pierwsze dostawy produktów do klientów przewidziane są na luty 2020 r. Jednym z głównych klientów będzie firma LG Chem Energy. Trwają zaawansowane rozmowy także z innymi firmami – ujawnia UM.
Separatory bezpieczeństwa w bateriach litowo-jonowych dla elektromobilności
Tradycyjna bateria litowo-jonowa, składa się z elektrod oddzielonych od siebie na całej powierzchni separatorem. – Celem separatora jest zapobieganie zwarciu elektrod. W większości przypadków stosowane są separatory wykonane z tworzywa sztucznego. W konsekwencji nawet drobne uszkodzenie separatora może oznaczać miejscowe zwarcie elektrod, przepływ prądu pomiędzy nimi, oraz wzrost temperatury, który w dalszej kolejności prowadzi do wytopienia separatora, zupełnego zwarcia elektrod i jeszcze większego wzrostu temperatury. Mamy zatem do czynienia z reakcją łańcuchową, która skutkuje całkowitym uszkodzeniem baterii a nawet jej eksplozją – tłumaczy Krystian Besuch, manager produkcji i procesu technologicznego LG Electronics.
W produkcie LG Electronics, w sepratorze, zastosowano warstwę mikroceramiczną o dużej twardości (9 w skali Mohsa, dla porównania diament ma twardość równą 10) i odporności na wysokie temperatury (ponad 2000°C). Wykorzystany materiał jest doskonałym izolatorem elektrycznym a jednocześnie dobrze przewodzi ciepło. W konsekwencji ryzyko miejscowego uszkodzenia separatora jest znikome, a nawet jeśli nastąpi, struktura separatora uniemożliwia zwarcie elektrod i rozwój wspomnianej powyżej reakcji łańcuchowej. Według informacji podanej przez UM, wspomniany separator zapewnia bezpieczeństwo zarówno samej baterii eliminując ryzyko jej uszkodzenia, jak i użytkownika eliminując ryzyko eksplozji.
W związku z zastosowaniem nanomateriałów cały proces technologiczny odbywa sią w specjalnie przystosowanych „clean roomach”, zapewniających bardzo wysokie parametry czystości oraz przy szczegółowej kontroli temperatury i wilgotności powietrza.
Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Wrocławia
fot. Koncern LG. Zdjęcie przykładowego zakładu produkującego separatory bezpieczeństwa.