Inwestycje rowerowe w budżetach obywatelskich

Inwestycje rowerowe w budżetach obywatelskich – ostatni moment na głosowanie!

Jedna czwarta rowerzystów w Polsce jeździ częściej niż przed rokiem, a 63% z nich domaga się poprawy bezpieczeństwa poprzez budowę nowych ścieżek rowerowych – pokazują dane Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR). Lokalne władze, choć realizują tego typu inwestycje, to jednak nie nadążają z rozwojem infrastruktury za wzrastającą liczbą rowerzystów. Jednym z rozwiązań jest wskazanie lokalnym władzom projektów, które powinny one realizować w pierwszej kolejności. Jak zaznacza PSR, to ostatni moment na oddanie internetowego głosu na inwestycje rowerowe w budżetach obywatelskich.

Inwestycje rowerowe w budżetach obywatelskich

Polacy coraz chętniej jeżdżą na rowerach, do pracy, do szkoły, za miasto, na wakacje. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie PSR, w sezonie blisko co piąty Polak na rower wsiada codziennie. Co najmniej raz w tygodniu na jednośladzie jeździ dwie trzecie Polaków. Powodów rowerowej rewolucji jest kilka. Polacy w coraz większym stopniu dbają o zdrowie i kondycję oraz o środowisko przyrodnicze. Dla entuzjastów wycieczek poza miasto istotny jest kontakt z przyrodą, a mieszkańcy większych miast doceniają rower jako szybki sposób na przemieszczanie się po zakorkowanych aglomeracjach. Dodatkowo do wzrostu zainteresowania tym środkiem transportu może przyczyniać się rosnąca popularność rowerów elektrycznych – rozwiązania dla osób, które cenią sobie wolność wynikającą z jazdy jednośladem, ale nie chcą nadmiernie męczyć się podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy urzędu.

Komunikacja rowerowa z większym zainteresowaniem

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, w dobie pandemii wiele osób zaczęło dojeżdżać na rowerach do pracy. Rower to środek transportu, który pomaga ograniczyć kontakt społeczny i tym samym może przyczynić się do ograniczenia rozwoju ognisk choroby – dodaje PSR.

Jednak rosnąca liczba rowerzystów to wyzwanie dla infrastruktury rowerowej w Polsce oraz dla samorządów, które odpowiadają za większość tego typu inwestycji. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, że 63% rowerzystów domaga się poprawy bezpieczeństwa poprzez budowę nowych ścieżek rowerowych. – Polacy widzą potrzebę rozwoju infrastruktury dla rowerzystów. Z naszego badania wynika, że domagają się dobrze oświetlonych i oznakowanych ścieżek rowerowych, dzięki którym będą czuli się bezpiecznie. Rozwój infrastruktury wprost przełoży się popularyzację podróżowania na rowerach, dzieje się tak w wielu europejskich krajach. Musimy mieć jednak świadomość, że bez bezpośredniego zaangażowania samorządów, zauważalna poprawa stanu infrastruktury rowerowej nie będzie możliwa – mówi Krzysztof Dylewski, prezes PSR.

Inwestycje rowerowe w budżetach obywatelskich – każdy ma wpływ na zmiany

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe przypomina, że każdy ma wpływ na pozytywne zmiany w najbliższym otoczeniu, w tym na rozwój infrastruktury dla rowerzystów i dodaje, że to ostatni moment, aby zagłosować na projekty w lokalnych budżetach obywatelskich i w ten sposób zachęcić samorządy do inwestowania w infrastrukturę rowerową.

Oprócz realnej możliwości zrealizowania istotnej z perspektywy społeczności lokalnej inwestycji, proces wyboru projektów obywatelskich ma jeszcze jeden ważny cel. Jest swoistym plebiscytem kluczowych potrzeb mieszkańców. Im częściej wśród zgłaszanych wniosków pojawia się temat infrastruktury rowerowej, tym lepiej dla przyszłości rowerzystów – podkreśla PSR. Dzięki temu władze samorządowe w końcu dostrzegą realne potrzeby mieszkańców i jeżeli nie zrealizują projektu z budżetu partycypacyjnego, to wcześniej czy później same podejmą taką inicjatywę. Już teraz wśród obywateli aktywnie wspierających rozwój swoich miast widać duże zainteresowanie rowerami. Jeden z miejskich projektów zgłoszonych do realizacji z budżetu obywatelskiego Warszawy na 2020 rok, który uzyskał najwyższą liczbę (prawie 30 tys.) głosów nosi tytuł: „Nowe drogi rowerowe – chcemy spójnej sieci”.

Inwestycje rowerowe w budżetach obywatelskich – Holandia wzorem

W Holandii już 50 lat temu do dyspozycji rowerzystów było 9 tys. km ścieżek rowerowych, teraz jest ich 29 tys. km. W Polsce łączna długość wszystkich tras wynosi ok. 12 tys. km, z czego ścieżki rowerowe w miastach to niespełna 1700 km. Warto dodać, że Polska jest prawie 8 razy większa od Holandii – zwraca uwagę PSR. – Z całego serca zachęcam, abyśmy jako kraj i społeczeństwo dążyli do poziomu rozwoju infrastruktury rowerowej takiego jak w Holandii. Wrzesień i październik to czas, w którym obywatele mogą zagłosować na wybrany projekt i doprowadzić do jego realizacji. Zachęcam do sprawdzenia na stronach internetowych władz samorządowych, w jakich terminach w Państwa miastach odbywa się głosowanie oraz do wsparcia inicjatyw związanych z infrastrukturą rowerową – mówi prezes Dylewski.

Nowe inwestycje rowerowe w budżetach obywatelskich będzie można ponownie zgłaszać od grudnia w tych miastach, które przewidują w swoich budżetach wydatki na projekty obywatelskie. Jak zaznacza PSR, właśnie teraz mamy realny wpływ na dobre decyzje władz samorządowych i możemy wspólnie zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo na ścieżkach rowerowych oraz drogach. To przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i jakości życia.

Na podstawie informacji nadesłanej przez PSR

fot. PSR

reklama

reklama

reklama

reklama

 

partner merytoryczny

reklama