Uprościć życie mieszkańców

Innowacje mają uprościć życie mieszkańców stolicy

SeGregiusz i SIUP – te dwa projekty zwyciężyły w pierwszym miejskim hackathonie, czyli konkursie programistycznym, który odbył się w weekend w Warszawie. Innowacje z Warsaw Hacks mają szansę uprościć życie mieszkańców stolicy już w przyszłym roku – wskazuje Urząd m.st. Warszawy (UM).

Hackathon bez ściśle wyznaczonych problemów do rozwiazania

Smart city to opowieść o mieście, w którym chce się żyć. Mieście przyciągającym. Mieście, w którym – dzięki kreatywności ludzi i zastosowaniu nowych technologii – żyje się coraz zdrowiej i dostatniej, bardziej komfortowo, ale też bardziej ekologicznie. Po prostu lepiej – mówił Włodzimierz Karpiński, sekretarz m.st. Warszawy podczas otwarcia Warsaw Hacks.

Organizatorami hackathonu były m.st. Warszawa i Fundacja DigitalPoland. Do konkursu przystąpiło dziesięć zespołów. – Wyjątkowo nie stawialiśmy im precyzyjnych problemów do rozwiązania, bo to ogranicza wyobraźnię. Chcieliśmy, żeby sami uczestnicy zastanowili się, co i jak zrobić, żeby ludziom w Warszawie żyło się lepiej – wyjaśniał Tadeusz Osowski, dyrektor Biura Cyfryzacji Miasta.

Dwie kategorie rywalizacji

Uczestnicy rywalizowali w dwóch kategoriach – „Otwarte innowacje” oraz „Datathon”. W tej drugiej należało wykorzystać dane udostępniane przez m.st. Warszawa. Miasto daje nieodpłatny dostęp m.in. do danych o aktualnej pozycji ponad 2 tys. pojazdów komunikacji miejskiej, informacje o zajętości 25 parkingów P+R, o dostępności rowerów na blisko 300 stacjach Veturlio, informacje pogodowe z sensorów meteo oraz dane o poziomie zanieczyszczenia z referencyjnych stacji pomiarowych – podał UM.

Dane te są wykorzystywane przez twórców już istniejących aplikacji. Najpopularniejsze to komunikacyjne „jakdojade” i „czynaczas.pl”. Miasto notuje ponad milion pobrań danych na dobę – 11,57 pobrań na sekundę. Trzy czwarte z tego dotyczy lokalizacji pojazdów komunikacji miejskiej, kilkanaście procent to dane Centrum Komunikacji z Mieszkańcami 19115 – wskazuje magistrat.

SeGregiusz ma szansę uprościć życie mieszkańców stolicy w zakresie segregacji odpadów

Zespoły uczestniczące w wydarzeniu pracowały przez dwie doby, a w niedzielę (28. listopada) jury przyznało dwie drugie nagrody (po 2 tys. zł) i wyłoniło dwa zwycięskie projekty (nagrody po 8 tys. zł).

W kategorii „Otwarte innowacje” zwyciężył projekt SIUP – System Identyfikacji Urzędników Publicznych. Drugą nagrodę otrzymał natomiast projekt inteligentnego systemu magazynowania wody deszczowej w domkach jednorodzinnych, tak by w sieci wodociągowej nie spadało ciśnienie w momentach zwiększonego zapotrzebowania na wodę.

W kategorii „Datathon” pierwszą nagrodę jury przyznało projektowi SeGregiusz, który ma ułatwiać sortowanie odpadów. Jeśli nie wiemy, do którego pojemnika wrzucić dany śmieć, robimy zdjęcie, a aplikacja wykorzystująca mechanizmy uczenia się maszynowego podpowie nam jakiego rodzaju to odpad – tłumaczy UM.

Na drugim miejscu w tej kategorii znalazła się aplikacja aktywnyWarszawiak.

Miasto przeanalizuje projkety, które mogą uprościć życie mieszkańców stolicy

Nie chodziło nam o pomysły na kolejne apki. Tylko na projekty, które zwrócą uwagę na konkretne problemy, do rozwiązania których musimy się przygotować. Na przykład SIUP odpowiada na realne obawy mieszkańców dotyczące podszywania się pod urzędników i prób wyłudzeń. Miasto przystąpi do analizy zaproponowanych rozwiązań. Myślę, że SeGregiusza można zaimplementować, rozszerzając funkcjonalność miejskiej aplikacji SegregujNa5 – podkreślił dyrektor Osowski.

Najlepsze innowacje powstają w kontakcie z mieszkańcami. Przecież ci młodzi ludzie, którzy prezentowali dziś swoje pomysły, to mieszkańcy Warszawy. Mam nadzieję, że na kolejnych hackhatonach będą mogli przedstawić jeszcze więcej tak dobrych pomysłów – podsumowywał Piotr Mieczkowski, dyrektor Fundacji DigitalPoland.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Technologiczny

Partner portalu

Partner portalu

reklama

Partner Portalu

reklama

reklama

 

partner merytoryczny