Od 25 września br. w ponad 50 sklepach Carrefour w Polsce można było oddać używane, niepotrzebne ubrania. W zamian otrzymać można było rabaty na zakup w dziale tekstylnym. Zbiórka realizowana jest we współpracy z firmą Ubrania Do Oddania (UDO). Tekstylia to kolejna frakcja odpadowa, w przypadku której sieć handlowa aktywnie włącza się w pobudzenie drugiego obiegu. Wcześniej działania tego typu dotyczyły szkła, plastiku i aluminium. Poprzez takie działania gospodarka cyrkularna zyskuje na znaczeniu. Każdy kilogram zebranej odzieży to aż 6241 litrów zaoszczędzonej wody i prawie 13 kg zredukowanej emisji CO2 – stwierdził Carrefour.
Gospodarka cyrkularna to szansa dla planety
Firma powołała się na dane portalu Earth.org. Wynika z nich, że spośród 100 mld sztuk odzieży wyprodukowanej każdego roku aż 92 mln ton jest deponowanych na składowiskach bądź trafia na wysypiska śmieci. Oznacza to, że co sekundę zagospodarowywana jest pełna śmieciarka ubrań. Szacuje się, że do 2030 r. ubrania będą rocznie generować do 134 mln ton odpadów rocznie. W szacunkach tych chodzi o ubrania tworzone przez marki z branży fast fashion.
We wrześniu wielu Polaków robi przeglądy swojej garderoby i kupuje nową odzież na zbliżający się sezon jesienno-zimowy. Niestety, jak pokazują badania Earth.org, tylko 8% niepotrzebnej odzieży trafia do ponownego obiegu. W odpowiedzi na ten problem sieć handlowa uruchomiła nową ogólnopolską inicjatywę. Jej celem było zwrócenie uwagi klientów na kwestie zrównoważonego zakupu, użytkowania oraz utylizacji tekstyliów.
Przez ponad 2 tygodnie (od 25 września do 14 października br.), klienci Carrefour mogli przynieść je do sklepu. W zamian otrzymali e-kupony w wysokości 20 zł na zakupy w dziale tekstylnym. Aby otrzymać kupon, należało przynieść do sklepów sieci minimum pięć sztuk odzieży. Ubrania można było oddawać do specjalnych BOX-ów, które zlokalizowane były w ponad 50 sklepach. Można je było spotkać m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi czy Katowicach, a także w Olkuszu, Kutnie i Legnicy – przekazał Carrefour.
Gospodarka cyrkularna – każdy z nas ma wpływ na środowisko
– Zbiórka odzieży pod kątem ponownego wprowadzenia jej do obiegu to nasze kolejne działanie, które wyprzedza regulacje prawne w obszarze ochrony środowiska. Jako jedna z pierwszych sieci handlowych rozpoczęliśmy przyjmowanie butelek zwrotnych bez paragonu. A od ponad 10 miesięcy w sklepach w województwie śląskim przyjmujemy butelki PET i puszki aluminiowe. Regularnie organizujemy też akcje przeciwdziałające marnowaniu zasobów naszej planety. W tym m.in. zachęcające klientów do włączania się w inicjatywy gospodarki cyrkularnej – mówił na początku akcji Sylwester Mroczek, menedżer rozwoju Działu Formatów i Konceptów Handlowych w Carrefour Polska. – Wiedza o tym, jak bardzo produkcja odzieży obciąża środowisko, sprawia, że chcemy zwrócić uwagę naszych klientów na problem odpowiedzialnego zakupu i pozbywania się niepotrzebnych elementów garderoby. Każdy kilogram ubrań, który zbierzemy w naszych sklepach i przekażemy UDO, to 6241 litrów zaoszczędzonej wody i prawie 13 kilogramów zredukowanej emisji CO2. Jesteśmy dumni również z tego, że poza ekologicznym aspektem naszej akcji, możemy wesprzeć Fundację św. Mikołaja, a tym samym utalentowane dzieci i młodzież – dodał S. Mroczek.
Zbiórka ubrań w sklepach Carrefour była nie tylko okazją do dania ubraniom drugiego życia. W ramach współpracy z UDO przekazana firmie odzież miała zostać przeliczona na pieniądze. Każdy 1 kg zebranych tekstyliów to również 1 zł, który trafić miał do Fundacji Świętego Mikołaja, wspierającej młode talenty.
Dbasz o środowisko i pomagasz potrzebującym
– Sieć Carrefour ma ogromną siłę oddziaływania. Bardzo cieszymy się, że nasza wspólna akcja dotrze do klientów ponad 50 sklepów w całym kraju. Współpraca opiera się nie tylko na wsparciu gospodarki cyrkularnej (przy realnej oszczędności wody i redukcji śladu węglowego), lecz także na pomocy podopiecznym Fundacji św. Mikołaja. Drugi obieg ubrań to element strategii wielu marek, które są świadome swojego wpływu na środowisko. To bardzo budujące, że coraz więcej firm chce aktywnie włączać się w zrównoważony rozwój. A Carrefour jest jedną z nich – powiedział Przemysław Kwiatkowski w Ubrania Do Oddania odpowiedzialny za współpracę z markami modowymi.
We wsparcie akcji Carrefour i UDO zaangażowała się również Małgorzata Heretyk-Musiał, aktorka.
– Bardzo chętnie wspieram wszelkie akcje proekologiczne, bo wiem, jakie to jest ważne dla nas wszystkich. Akcja Carrefour „Ubrania Do Oddania” to wspaniały pomysł na nadanie rzeczom drugiego życia. Jestem mamą i żoną, wiem, ile ubrań kupujemy. Dzięki tej akcji dobre ubrania będą mogły cieszyć się drugim życiem i, co równie ważne, nie będą zaśmiecać ziemi – stwierdziła M. Heretyk-Musiał.
Na podstawie: media.carrefour.pl
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)