Proekologiczne obowiązki przedsiębiorcy

Gadżety reklamowe a proekologiczne obowiązki przedsiębiorcy – upominki elektroniczne

W ostatnim czasie dość sporo uwagi poświęca się rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Jest to system, który zobowiązuje producentów, a dokładniej podmioty wprowadzające na rynek krajowy niektóre rodzaje produktów, do zapewnienia odpowiedniego sposobu zagospodarowania odpadów powstających z takich produktów. Brak realizacji związanych z tym obowiązków, albo ich realizacja w niepełnym zakresie wiąże się dla przedsiębiorcy z określonymi sankcjami finansowymi. Między innymi chodzi o konieczność uiszczenia opłaty produktowej. Można zatem zastanowić się jakie są proekologiczne obowiązki przedsiębiorcy, który w ramach promocji swoich działań zamawia gadżety elektroniczne.

Proekologiczne obowiązki przedsiębiorcy zamawiającego „elektrogadżety”

System związany z uiszczaniem opłaty produktowej obowiązuje m.in. w odniesieniu do opakowań, w których umieszczane są różnego rodzaju produkty. Odnosi się on także do elektroniki, czy baterii i akumulatorów. Ponieważ to właśnie te produkty lub przedmioty zawierające baterie bądź akumulatory najczęściej zamawiane są przez przedsiębiorców w ramach różnego rodzaju akacji promocyjnych własnej marki, warto przyjrzeć im się bliżej i ustalić, czy takie zamówienia rodzą po stronie przedsiębiorców określone obowiązki. Można zatem postawić pytanie: czy w związku z zamówieniem pendrive’ów, zegarków, głośników, latarek czy innych gadżetów elektronicznych z nadrukowanym logo firmy, na przedsiębiorcy, który zamawia takie gadżety spoczywają obowiązki związane z wprowadzaniem do obrotu sprzętu elektrycznego lub elektronicznego?

Wbrew pozorom odpowiedź wcale nie jest taka prosta, a ustalenie kto w tej sytuacji będzie odpowiadał za realizację obowiązków wprowadzającego sprzęt, zależeć może od szczegółowych ustaleń treści zlecenia.

Ustawowa definicja wprowadzającego sprzęt a proekologiczne obowiązki przedsiębiorcy

Zgodnie z ustawą „sprzętową” obowiązki związane z ROP spoczywają na wprowadzającym sprzęt, a więc na podmiocie, który prowadzi działalność w kraju i bez względu na wykorzystywaną technikę, jako pierwszy w łańcuchu dostaw, pod własnym oznaczeniem udostępnia sprzęt (odpłatnie lub nieodpłatnie) innym podmiotom, albo też w ramach swojej działalności sprowadza sprzęt z zagranicy (w tym również na potrzeby własne), w celu jego dalszej dystrybucji, konsumpcji lub używania.

O ile więc zakup sprzętu poza granicami kraju nie budzi wątpliwości interpretacyjnych i prowadzący taką działalność przedsiębiorca zobowiązany jest realizować nałożone na wprowadzającego sprzęt obowiązki ustawowe, o tyle zakup takiego sprzętu na terytorium kraju może prowadzić do pewnych niejasności.

Treść definicji wprowadzającego sprzęt jednoznacznie bowiem wskazuje, że w odniesieniu do sprzętu nabywanego w kraju, kluczową kwestią jest oznaczenie przedsiębiorcy znajdujące się na sprzęcie lub jego opakowaniu, które determinuje podmiot zobowiązany do wypełnienia obowiązków wprowadzającego sprzęt.

Jeśli zatem na urządzeniu znajduje się informacja o jego producencie, to obowiązki z nim związane spoczywać będą na jego pierwotnym wytwórcy lub podmiocie, który takie urządzenia sprowadził z zagranicy. Przedsiębiorca zlecający nadruk logo będzie użytkownikiem przedmiotu, bez względu na to co dalej z tym urządzeniem będzie się działo, czy będzie ono wykorzystywane bezpośrednio przez zamawiającego, czy też udostępni on taki sprzęt innym podmiotom.

A jeśli brakuje oznaczenia producenta?

Jednak jeśli takiego oznaczenia nie będzie może powstać wątpliwość, kto odpowiada za udostępniany na rynku sprzęt. Teoretycznie bowiem sprzęt wprowadzany jest do obrotu pod oznaczeniem (logo) zamawiającego.

Jeśli jednak bliżej przyjrzeć się zapisom ustawy, to aby przedsiębiorca umieszczający na urządzeniu swoje logo został uznany za wprowadzającego sprzęt muszą zostać spełnione dodatkowe warunki. Mianowicie, sprzęt musi zostać dla niego specjalnie zaprojektowany albo wyprodukowany, albo też taki sprzęt musi być dalej „odsprzedawany”. Zlecając więc wyłącznie nadruk loga na urządzeniach, których wybór następuje z ogólnodostępnego katalogu, dostępnego dla wszystkich zainteresowanych, urządzenia zaś są udostępniane nieodpłatnie dalszym użytkownikom, przedsiębiorca nie powinien być uznawany za wprowadzającego sprzęt.

W sytuacji jednak, gdy zlecenie obejmować będzie wyprodukowanie (i/lub zaprojektowanie) i nadruk loga, to taki przedsiębiorca staje się wprowadzającym sprzęt ze wszystkimi tego konsekwencjami.

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Artykuł został opublikowany w ramach współpracy z Kancelarią Ochrony Środowiska

Kancelaria Ochrony Środowiska

Marta Banasiak

prawnik specjalizujący się w zagadnieniach prawa ochrony środowiska, w tym odnoszących się do kontroli WIOŚ w przedsiębiorstwie oraz postępowań administracyjnych dotyczących kwestii środowiskowych.
Wieloletnia praktyka zawodowa związana z zagadnieniami prawa ochrony środowiska, w tym niemal dwuletnie doświadczenie w organie administracji rządowej, pozwalają jej spojrzeć na zagadnienia kontroli oraz postępowań administracyjnych z szerokiej perspektywy.
W 2018 r. ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych we Wrocławiu. Aktualnie związana z Kancelarią Ochrony Środowiska.
e-mail: kancelariabanasiak@gmail.com

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

reklama

partner merytoryczny

reklama

reklama

Partner Portalu

 

partner merytoryczny