Papierowe faktury i dokumenty powoli odchodzą do lamusa. Ich miejsce zastępują e-faktury, które dostaje się regularnie na skrzynkę mailową. Katowickie Wodociągi zachęcają do korzystania z tej wygodnej formy rozliczania. A Urząd Miasta Katowice (UM) wskazuje, że tę metodę dostarczania faktur można określić trzema słowami: „ekologia, szybkość i dostępność”.
E-faktura to „ekologia, szybkość i dostępność”
Do wyprodukowania kilograma papieru trzeba zużyć blisko 250 l wody – wskazuje UM. Oznacza to, że na kartkę formatu A4 przypada co najmniej litr wody. Wydawać by się mogło, że dzięki tysiącom jezior słodkowodnych, rzek i zbiorników, europejskie zasoby wodne są nieograniczone. Ale wzrost liczby ludności na świecie, susze i zanieczyszczenie środowiska potęgują problem związany z dostępem do wody – dodaje magistrat. Organizacja Narodów Zjednoczonych prognozuje, że w ciągu najbliższej dekady dostępność bezpiecznej wody pitnej może spaść nawet o 40%. Już teraz z jej brakami mierzą się ponad 2 mld ludzi na świecie. W tej liczbie jest 100 mln mieszkańców Europy. Magistrat zaznacza, że Katowickie Wodociągi (KW) są świadome tego globalnego zagrożenia. W związku z tym szukają rozwiązań na wykorzystywanie wody zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Jednak ochrona środowiska i zasobów wodnych to tylko jedna z licznych zalet faktur przekazywanych drogą mailową. Ważne jest też to, że e-fakturę otrzymuje się ekspresowo, będąc na wakacjach w różnych zakątkach ziemi. Pozwala to także zawsze do niej wrócić, gdy zaistnieje taka potrzeba. Nie ryzykuje się w ten sposób zniszczenia i zgubienia.
Elektroniczna faktura oraz dostęp do informacji
– Jest kilka prostych sposobów, aby dostać elektroniczną fakturę. Wystarczy wejść na stronę internetową Katowickich Wodociągów, zarejestrować się w Internetowym Biurze Obsługi Klienta (i-BOK) i aktywować usługę w zakładce „e-faktura”. Można też dostarczyć wypełniony wniosek o e-fakturę skanem, pocztą lub osobiście. Wnioski są dostępne do ściągnięcia na stronie spółki. Jeżeli klient wybrał aktywację usługi przez przesłanie skanu formularza, powinien to zrobić na adres bok@wodociagi.katowice.pl. Wraz z wiadomościami e-mail zawierającymi e-fakturę, klient otrzymuje też powiadomienia o płatnościach, np. informacje o zbliżającym się terminie płatności, czy braku bieżącej wpłaty – mówi Krystian Skalski z KW.
Jak wskazuje UM, i-BOK jest bezpłatnym serwisem, dzięki któremu można m.in. sprawdzić należności, pobrać e-faktury, podać stan licznika, czy złożyć reklamację. Pozwala on także poznać stan realizacji danej sprawy.
Spółka oferuje także inne rozwiązania. Ciekawą opcją jest możliwość zapisania się do newslettera – wskazuje UM. Dzięki temu klienci KW będą mogli otrzymywać mailowo informacje np. o przerwach w dostawie wody oraz inne aktualności. Można też aktywować usługę SMS. Jak wskazuje UM, wystarczy wysłać sms-a z nazwą ulicy i numerem swojego domu na numer 530530563, na który będą wysyłane powiadomienia o przerwach w dostawie wody oraz awariach.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. KW