Czyszczenie i konserwacja kanalizacji

Czyszczenie i konserwacja kanalizacji – łódzki sposób

Jak wyczyścić kanały w centrum miasta lub na wąskich osiedlowych uliczkach zastawionych samochodami? Zabudowa centrum, ciasne podwórka kamienic i niskie bramy wjazdowe to spore wyzwanie. Szczególnie dla dużych samochodów ciśnieniowych Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi (ZWiK). Na szczęście ZWiK ma na to sposób. Jest nim specjalny, mały samochód do czyszczenia i konserwacji kanalizacji na podwoziu mitsubishi fuso – poinformował Urząd Miasta Łodzi (UM). Od teraz czyszczenie i konserwacja kanalizacji będą prostsze.

Czyszczenie i konserwacja kanalizacji mogą być prostsze

Jak tłumaczy UM, infrastruktura niedopasowana do dużych samochodów ciśnieniowych czyszczących kanalizację wymusza ręczne przeciąganie ciężkich węży do studzienek. Te bywają oddalone nawet kilkadziesiąt metrów od miejsca zaparkowania auta. Przez to brygada wodociągowców musi pracować dłużej.

Minipojazd w sam raz nadaje się do wąskich podwórek, krótkich odcinków sieci o małych przekrojach czy nisko sklepionych bram wjazdowych. Samochód wyposażony jest w zbiornik o pojemności 3,5 m³ z przesuwaną przegrodą, co pozwala regulować wielkość pojemników na wodę i osad. W skład zestawu wchodzą wąż ciśnieniowy o długości 100 metrów, pompa wysokociśnieniowa, kompresor ssąco/tłoczący, głowice i dysze do udrażniania kanałów oraz inżektor do wysysania osadów.

Jak poinformował ratusz, pracą wszystkich urządzeń można sterować zdalnie, za pomocą pilota, nawet z odległości 100 m. Operator może uruchamiać wszystkie części urządzenia w miejscu wpuszczania osprzętu do studzienki czy nawet stojąc bezpośrednio u wylotu czyszczonego odcinka kanału. Z dala od samochodu. Cała automatyka i hydraulika znajdują się na panelu sterowniczym z kolorowymi wyświetlaczami LCD.

Niższe koszty i krótsze usuwanie awarii

Jak wyjaśnił magistrat, nowy minisamochód ZWiK skraca czas usuwania awarii i zmniejsza ich koszty (paliwo). Jest bardziej mobilny i bezpieczny dla infrastruktury oraz instalacji podziemnych – ze względu na tonaż i gabaryty. Duży samochód wraz z osprzętem waży ok. 20 ton, podczas gdy jego wersja mini to maksimum osiem ton.

Obecnie baza ZWiK-u to siedem pojazdów do czyszczenia i konserwacji kanałów. Taki park maszyn pozwala na utrzymywanie w dobrym stanie ponad 2 tys. km sieci kanalizacyjnej – dodał UM.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. lodz.pl

Partner Portalu

Partner Portalu