Cztery zbiorniki retencyjne

Cztery zbiorniki retencyjne we Wrocławiu

W Porcie Południowym przy ul. Długiej we Wrocławiu powstaną cztery zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności 60 tys. m3 – informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu (MPWiK) i dodaje, że będą one stanowić jeden z największych systemów retencyjnych w Europie. Wczoraj (29 września) odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę wspomnianych zbiorników.

Cztery zbiorniki retencyjne – adaptacja do zmian klimatu i ochrona środowiska

W obliczu postępujących zmian klimatycznych wrocławskie przedsiębiorstwo przystąpiło do realizacji nowego zadania. Przy ul. Długiej 67 we Wrocławiu powstają cztery zbiorniki retencyjne, a każdy z nich będzie miał pojemność 15 tys. m3 i 15 m wysokości. W Porcie Południowym, oprócz zbiorników powstanie także przepompownia ścieków oraz sieć rurociągów i komór technicznych – zaznacza MPWiK.

Zmiany klimatu są nieuchronne, a MPWiK robi wiele, by zapobiegać ich skutkom. Budowa zbiorników retencyjnych ma ogromne znaczenie nie tylko dla przyszłości naszego miasta i jego mieszkańców, ale też dla środowiska naturalnego. Dzięki nim będzie ono chronione w przypadku długotrwałych i intensywnych opadów deszczu – przekonuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Gromadzenie ścieków nadmiarowych umożliwią cztery zbiorniki retencyjne

Inwestycja umożliwi retencjonowanie ścieków nadmiarowych (powstających na skutek ulew), które będą przesyłane do Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków „Janówek” w okresie jej mniejszego obciążenia – tłumaczy MPWiK.

MPWiK Wrocław jest firmą aktywnie realizującą politykę społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju, zgodną z tą wdrażaną przez władze Wrocławia. Za sprawą powstających zbiorników – przelew burzowy będzie w mniejszym stopniu zasilany ściekami z pogody deszczowej, co jednocześnie zapewni większą dbałość o środowisko naturalne i czystość rzeki Odry – podkreśla Witold Ziomek, prezes MPWiK Wrocław.

Cztery zbiorniki retencyjne – każda ze ścian będzie miała niemal 12 m wysokości i 148 m długości

Cztery zbiorniki retencyjne posadowione będą na płytach fundamentowych o grubości 70 cm. Każdą z nich czeka betonowanie, a na jedną płytę potrzeba 1700 m3 mieszanki – wylicza wrocławskie przedsiębiorstwo. – Oznacza to, że w przypadku każdej z płyt – na budowę specjalną mieszankę musi dostarczyć 220 samochodów. Z kolei ilość stali potrzebnej do wykonania zbrojenia jednej płyty to ponad 220 ton – zaznacza Witold Ziomek.

Zewnętrzne ściany zbiorników zostaną wykonane w technologii betonu sprężonego. Sprężenie to kontrolowane naciąganie lin stalowych, które zapobiega odkształceniom i rysom powstałym na skutek obciążenia zewnętrznego. W tym przypadku chodzi o nagromadzone w zbiornikach ścieki. Wymiary każdej z tych ścian to niespełna 12 m wysokości i 148 m długości. Co więcej – każdy zabetonowany element płyty fundamentowej czy ściany jest poddawany tzw. pielęgnacji, która przeprowadzana jest przez zraszanie i osłanianie powierzchni betonowych matami z geowłókniny. Jest to konieczne dla wspomagania procesu dojrzewania betonu poprzez kontrolę jego temperatury i wilgotności – wskazuje MPWiK.

Cztery zbiorniki retencyjne i unijne wsparcie

Budowa zbiorników retencyjnych jest częścią projektu pn. „Docelowe rozwiązanie gospodarki ściekowej dla miasta Wrocławia – Faza I”, dla którego MPWiK otrzymało dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość zadania to 77,8 mln zł netto, a wartość całego projektu – 160 mln zł netto. Dofinansowanie dla projektu wyniesie blisko 64% wartości netto zadań – zaznacza MPWiK.

Prace budowlane w Porcie Południowym we Wrocławiu rozpoczęły się w marcu 2020 r., planowany termin ich realizacji to koniec 2021 r.

Na podstawie informacji nadesłanej przez MPWiK Wrocław

fot. MPWiK Wrocław

reklama

reklama

 

reklama