gadżety reklamowe

Gadżety reklamowe a proekologiczne obowiązki przedsiębiorcy – personalizowane słodycze

Słodkie upominki z logo przedsiębiorcy to doskonały sposób na wyróżnienie marki i zwiększenie jej rozpoznawalności. Bez wątpienia ciasteczka, pierniczki czy krówki pozytywnie wpływają na emocje, a tym samym odbiór marki, niejednokrotnie kojarząc się z przyjemnością, czy nagrodą. A ponieważ personalizowane słodycze stały się popularną formą promocji, warto wiedzieć, że ich zamówienie i wykorzystywanie, może wiązać się dla przedsiębiorcy z koniecznością spełnienia dodatkowych obowiązków środowiskowych, w tym obowiązku rejestracji w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Gadżety reklamowe i opakowania z tworzyw sztucznych

W ostatnim czasie sporo uwagi poświęca się migracji plastiku do środowiska. Problem nie tylko został dostrzeżony, ale jego zasięg i rozmiar wymusiły podjęcie zdecydowanych działań ograniczających uwalnianie mikrodrobin tego zanieczyszczenia do środowiska. Pod lupę wzięto szereg produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym plastikowe opakowania, nakładając na przedsiębiorców wprowadzających je do obrotu szereg dodatkowych obowiązków. Obok podlegających nowym restrykcjom plastikowych kubków, butelek czy pojemników, znalazły się również opakowania w postaci foliowych paczek i owijek, stosowanych m.in. właśnie do pakowania promocyjnych słodkości.

Gadżety reklamowe a opłata producencka

Wprowadzanie do obrotu żywności w opakowaniach typu paczki czy owijki, wykonanych z tworzyw sztucznych, wiąże się z koniecznością naliczenia i uiszczenia corocznej opłaty, tzw. opłaty producenckiej. Docelowo służyć ma ona pokryciu kosztów zbierania i zagospodarowania odpadów powstających z takich opakowań. Z punktu widzenia obowiązku jej ponoszenia, nie ma znaczenia czy produkt taki jest udostępniany odpłatnie, czy też nie. Obowiązek jej naliczenia spoczywa bowiem na podmiocie, który jako pierwszy udostępnia produkt w tego typu opakowaniu na rynku krajowym celem jego dystrybucji, konsumpcji, stosowania lub użytkowania, w tym na potrzeby własne.

Jednak do uiszczenia opłaty zobowiązani są nie tylko producenci i importerzy słodkości w owijkach, ale również przedsiębiorcy, którzy ich wytworzenie zlecili innym podmiotom i pod własnym oznaczeniem udostępniają je na rynku. Jak więc łatwo zauważyć obowiązkowi temu podlegać będą tak chętnie zamawiane personalizowane słodycze, wykorzystywane do celów promocyjnych.

W praktyce może pojawić się sporo wątpliwości, na którym z przedsiębiorców w łańcuchu dostaw – producencie, czy zamawiającym – spoczywają obowiązki związane z omawianą opłatą. Aby ich uniknąć, zamawiając promocyjne słodycze w paczkach czy owijkach z własnym oznaczeniem, warto upewnić się czy, po pierwsze takie opakowanie jest opakowaniem z tworzywa sztucznego, a jeśli tak, to co w istocie stanowi przedmiot zlecenia. Czy zamówienie dotyczy nadruku logotypu lub innego oznaczenia zamawiającego na opakowaniu promocyjnych słodkości, czy też jego przedmiotem jest ich produkcja i umieszczenie go w tak oznakowanym promocyjnym opakowaniu. Od ustaleń w tym zakresie może zależeć bowiem to czy przedsiębiorca oferujący promocyjne słodkości oznaczone swoim znakiem firmowym, będzie zobowiązany do naliczenia i uiszczenia opłaty na pokrycie kosztów zbierania i zagospodarowania odpadów z takich opakowań powstających.

Wysokość opłaty i inne obowiązki

Wysokość opłaty producenckiej zdaje się nie stanowić szczególnego obciążenia dla budżetu firmy (jej maksymalna wysokość wynosi 0,2 zł za 1 kg paczek i owijek słodkości), a za brak jej uiszczenia, ustawodawca nie przewidział dodatkowych sankcji karno-administracyjnych – poza samym obowiązkiem jej uiszczenia wraz z ewentualnymi odsetkami za zwłokę. Jednak opisana wyżej opłata to tylko jeden z obowiązków spoczywających na przedsiębiorcy wprowadzającym do obrotu produkty spożywcze w plastikowych paczkach i owijkach.

Równolegle, działalność taka wiąże się z obowiązkiem jej wykazania w BDO, poprzez uzyskanie wpisu w rejestrze jako przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, prowadzeniem ewidencji tak wprowadzanych opakowań, a także realizacją obowiązków sprawozdawczych.

Co więcej taki przedsiębiorca, będzie również podlegał przepisom ustawy opakowaniowej, bowiem jego działalność spełni przesłanki uznania go za wprowadzającego produkty w opakowaniach. Tu jednak przedsiębiorca może skorzystać z pewnych ułatwień, o ile masa wprowadzonych w ciągu roku kalendarzowego opakowań słodkości nie przekroczy 1Mg i w odpowiednim terminie złoży on za pośrednictwem BDO wniosek o przyznanie pomocy de minimis.

W tym cyklu ukazał się już także artykuł poświęcony upominkom elektronicznym: „Gadżety reklamowe a proekologiczne obowiązki przedsiębiorcy – upominki elektroniczne

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Artykuł został opublikowany w ramach współpracy z Kancelarią Ochrony Środowiska

Kancelaria Ochrony Środowiska

Marta Banasiak

prawnik specjalizujący się w zagadnieniach prawa ochrony środowiska, w tym odnoszących się do kontroli WIOŚ w przedsiębiorstwie oraz postępowań administracyjnych dotyczących kwestii środowiskowych.
Wieloletnia praktyka zawodowa związana z zagadnieniami prawa ochrony środowiska, w tym niemal dwuletnie doświadczenie w organie administracji rządowej, pozwalają jej spojrzeć na zagadnienia kontroli oraz postępowań administracyjnych z szerokiej perspektywy.
W 2018 r. ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych we Wrocławiu. Aktualnie związana z Kancelarią Ochrony Środowiska.
e-mail: kancelariabanasiak@gmail.com

Partner Portalu

Partner Portalu

partner merytoryczny

reklama

Partner Portalu

 

partner merytoryczny