Od 1 stycznia 2016 r. w życie weszły zmiany w przepisach odpadowych, a część z nich obejmuje obszar sprawozdawczy. Dotychczas sprawozdania były składane w popularnej wersji papierowej, w terminie do 15 marca po roku sprawozdawczym.
Przypomnieć należy, iż w świetle obowiązujących jeszcze do niedawna konstrukcji przepisów odpadowych, o których pisaliśmy w poprzednich artykułach, w zasadzie każdy przedsiębiorca, generujący odpady, był zobowiązany do składania w urzędzie marszałkowskim tzw. zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów.
Na dotychczasowych zasadach
Od 2016 r. miała zostać utworzona tzw. Baza Danych o Odpadach i Opakowaniach (BDO) oraz tzw. rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, a wszystkie sprawozdania odpadowe miały być składane w wersji elektronicznej, za pośrednictwem ww. aplikacji. Niestety, wraz z początkiem 2016 r. nie pojawiły się ani BDO, ani ww. rejestr. Tym samym zabrakło możliwości przedłożenia sprawozdań w zapowiadanej formie elektronicznej.
1 stycznia br. weszła natomiast w życie nowa ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU 2015 r. poz. 1688), która wprowadziła zmiany porządkujące w dotąd obowiązujących przepisach odpadowych, w tym również uregulowała zasady składania sprawozdań za rok 2015 (o ustawie czytaj). Przywołany akt prawny przede wszystkim przesunął termin obowiązkowego utworzenia BDO i rejestru na 24 stycznia 2018 r. Ponadto ustawą tą dodano przepis wskazujący, iż przedsiębiorcy zobowiązani do sporządzania i składania ww. sprawozdań, za lata 2015 i 2016, mają je przygotować i złożyć, stosując dotychczasowe przepisy (art. 237a ustawy o odpadach). Zapis taki oznacza, że przedsiębiorców obowiązują w tym zakresie zarówno te same terminy sprawozdawcze (15 marca), jak i dotąd stosowane formularze.
Jedyny wyjątek, jaki pojawił się w materii sprawozdawczej, dotyczy sankcji karnych za niewywiązywanie się z przywołanego obowiązku. Dotychczas niesporządzenie sprawozdania lub jego wykonanie w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym skutkowało karą pieniężną w wysokości 500 zł. Obecnie w przypadku niezłożenia sprawozdań za 2015 i 2016 r., lub złożenia ich po obowiązującym terminie bądź nierzetelnego wykonania przedsiębiorcom grozi popularna kara grzywny (art. 180a).
Sprawozdania odpadowe w wersji elektronicznej prawdopodobnie przedsiębiorcy będą mieli możliwość złożyć dopiero po utworzeniu BDO, po raz pierwszy w 2018 r. za rok 2017. Po utworzeniu BDO, sprawozdanie będzie należało wprowadzić do bazy przez wypełnienie elektronicznego formularza, zamieszczonego na stronie internetowej, za pośrednictwem indywidualnego konta. Powstanie BDO umożliwi przedsiębiorcom składanie sprawozdań już tylko w formie elektronicznej (rezygnacja z formy papierowej sprawozdania).
Formularze – póki co – w teorii
Przy tej okazji warto podkreślić, iż według przepisów przejściowych, również inne sprawozdania odpadowe (np. przedsiębiorcy zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, prowadzącego stację demontażu pojazdów, zbierającego baterie i akumulatory) za lata 2015 i 2016 mają być sporządzane według dotychczas obowiązujących zasad (art. 237 a ustawy o odpadach), a więc na dotychczas obowiązujących formularzach, zgodnie z do tej pory wyznaczonymi terminami i przekazywane do tych samych urzędów.
Wyjątkiem są natomiast sprawozdania dotyczące gospodarowania opakowaniami. Dla nich przewidziano teoretycznie nowe wzory formularzy do stosowania za lata 2015 i 2016 (art. 237b ust. 6), jednak aktualnie planowany wzór jest nadal w fazie projektu. Wobec tego, do momentu wejścia w życie projektowanego formularza, przedsiębiorca może złożyć sprawozdania opakowaniowe w dowolnej formie, ale pod warunkiem, że raport będzie zawierał dane wskazane w art. 237b ust. 1 ustawy o odpadach.
fot. na otwarcie pixabay.com