Żyj w obiegu

„Żyj w obiegu” – kampania edukacyjna z zakresu GOZ w Gdańsku

Gdańsk wraz z rosnącymi wyzwaniami ekologicznymi stawia na rozwój działań kształtujących i umożliwiających świadome, odpowiedzialne postawy mieszkańców – zaznacza Urząd Miejski w Gdańsku (UM). Magistrat dodaje, że priorytetem w tym zakresie jest nabywanie kompetencji i rozwiązania wpisujące się w gospodarkę o obiegu zamkniętym (GOZ). Dlatego rozpoczyna się długofalowa kampania „Żyj w obiegu”, która docelowo ma budować możliwie zaawansowane umiejętności społeczne w tym zakresie.

„Żyj w obiegu” – Gdańsk chce przejść na wyższy poziom

W ostatnich latach nasza edukacja skoncentrowana była na zmieniającym się systemie gospodarki odpadami, czyli tzw. segregacji na pięć pojemników. Nasze obserwacje, ale i badania, którymi dysponujemy, wskazują, że wiedza o głównych zasadach rozdzielania odpadów na te pięć frakcji jest już w Gdańsku powszechna. Oczywiście, należy dalej edukować w tym zakresie zarówno dzieci, jak i dorosłych. Niemniej, zależy nam, aby Gdańsk stopniowo przechodził na wyższy poziom i uczył się nawyków oraz działania w zgodzie z gospodarką obiegu zamkniętego – wyjaśnia Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. – Chcemy tworzyć w naszym mieście swego rodzaju kulturę współdzielenia i jak najlepszego wykorzystania zasobów. Nie tylko produktów czy odpadów, ale też np. wody, energii, zasobów naturalnych. Wszystko po to, by ograniczać wpływ na środowisko w skali metropolii, jak i globalnej, bo przecież cały nowoczesny świat obrał właśnie kurs na obieg zamknięty i zrównoważony rozwój – dodaje.

GOZ – jeden z filarów Europejskiego Zielonego Ładu

Jak wskazuje UM, GOZ lub inaczej circular economy to de facto jeden z filarów wielkiego planu Unii Europejskiej pod nazwą Europejski Zielony Ład. Priorytetowe łańcuchy wartości w koncepcji GOZ ustalone przez Komisję Europejską to:

  • elektronika i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT),
  • opakowania,
  • tworzywa sztuczne,
  • tekstylia,
  • konstrukcje i budynki,
  • żywność, woda i składniki odżywcze,
  • biomasa i bioprodukty,
  • baterie i pojazdy.

„Żyj w obiegu” – kampania z wieloma odsłonami

Nasza kampania, która będzie miała wiele odsłon i wątków ma przekonywać i motywować do preferowania produktów i usług wielokrotnego użytku. Chcemy, by ten projekt przyczynił się do odrodzenia w Gdańsku kultury naprawiania i współdzielenia oraz do zwiększenia zainteresowania nabywaniem i korzystaniem z przedmiotów używanych. Ma uczyć racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, a tym samym do minimalizacji wytwarzania odpadów. Jest to również przygotowywanie i zachęcanie mieszkańców do regularnego korzystania z „cyrkularnych” rozwiązań, które sukcesywnie wdrażamy, takich jak Gdańskie Sorterownie, mapy gdańskich rzemieślników czy mocno rozbudowywana sieć czerwonych pojemników na elektroodpady – zapewnia Olga Goitowska, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UM. Jak zapowiada – kampania, która jednocześnie pokazuje Czyste Miasto Gdańsk w nowej odsłonie wizualnej, potrwa końca 2023 r.

Na podstawie media.gdansk.pl

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

Reklama

Reklama

Partner Portalu

reklama

reklama

reklama

Partner Portalu

 

partner merytoryczny