Zmień nawyki albo giń

Zmień nawyki albo giń! – kampania z konkursem

Nawet o ponad 20% rośnie ilość odpadów odbieranych od mieszkańców w okresie wakacyjnym w stosunku do miesięcy zimowych – wskazuje firma ENERIS i dodaje, że bezrefleksyjne kupowanie wody w butelkach, przekąsek w plastikowych naczyniach, jednorazowych pamiątek, które po krótkim czasie stają się odpadami i trafiają do przepełniających się szybko pojemników to fakty takie same, jak konieczność częstszych odbiorów i idące za tym koszty. Dlatego ENERIS wraz z bankami żywności zachęca mieszkańców Polski do refleksji i zmiany codziennych nawyków na bardziej proekologiczne. A dla tych, którzy chcą świecić przykładem, został przygotowany konkurs z wartościowymi nagrodami (na profilu ENERIS) będący elementem kampanii realizowanej pod hasłem „Zmień nawyki albo giń!”.

Zmień nawyki albo giń – działanie konieczne już teraz!

Zmień nawyki albo giń! to hasło nowej kampanii ENERIS. Bezpośrednie wezwanie i wyrazista grafika mają na celu wywołanie refleksji nad codziennymi zachowaniami, które w nieunikniony sposób prowadzą do coraz dotkliwszego w skutkach wykorzystywania środowiska i zasobów naturalnych – podkreśla firma i dodaje, że każda kupiona nowa bluzka czy spodnie, plastikowa butelka wody i produkty zapakowane w kilka rodzajów różnych opakowań, to litry wody i energii zużyte do ich produkcji, a także benzyny do transportu oraz godziny pracy ludzkiej. Dlatego na półmetku wakacji i przed Dniem Długu Ekologicznego firma zachęciła do zadania sobie pytania: czy naprawdę musimy tyle kupować?

Dzień Długu Ekologicznego to taka czerwona kartka dla wszystkich, która alarmuje, że już teraz zużyliśmy zasoby Ziemi przeznaczone na cały rok, a konsumpcja przekracza zdolność natury do ich odnowienia. Eksploatujemy naszą planetę do granic wytrzymałości, a tymczasem wystarczyłaby zmiana prostych codziennych nawyków każdego z nas, by zmniejszyć dług wobec naszych dzieci i wnuków – powiedział Paweł Augustyn, prezes ENERIS Surowce.

Zgodnie z czerwcowym raportem Głównego Urzędu Statystycznego, w 2019 r. na jednego mieszkańca przypadało średnio 332 kg zebranych odpadów komunalnych, co oznacza wzrost o 7 kg w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej wytwarzamy odpadów z tworzyw sztucznych – statystyczny Polak produkuje ich średnio ok. 80 kg rocznie – wylicza ENERIS.

Zmień nawyki albo giń – stop marnowaniu żywności

Z pewnością każdy mieszkaniec segregujący odpady na pięć frakcji widzi, że to właśnie odpady plastikowe zajmują najwięcej miejsca w pojemnikach. A wystarczyłoby zamienić butelki jednorazowe na bidony z wodą z kranu, foliowe torebki na materiałowe, albo zamiast kupować jedzenie w styropianowych tackach, zawinięte w folię – używać wielorazowych pudełek na żywność. W okresie wakacyjnym swoją świeżością i zapachem kuszą owoce i warzywa, które kupujemy z nadwyżką. Zamiast wyrzucać te już przejrzałe, należałoby je zamrażać i ponownie wykorzystywać, do czego zachęca Dorota Jezierska, wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności: – Z naszych badań wynika, że zbyt duże zakupy bez planowania czy kupowanie na zapas to jedne z najczęstszych przyczyn marnowania jedzenia. W sezonie letnim częstym niż zazwyczaj zjawiskiem jest także psucie się żywności. Polakom brakuje wiedzy o prawidłowym przechowywaniu i pomysłów na przetwarzanie zakupionych w nadmiarze produktów. Tymczasem najprostsze sposoby naszych babć – kiszenie, robienie kompotów, przetworów, mrożenie czy „wekowanie” dań pozwoli na przedłużenie ich przydatności nawet o kilka miesięcy!

Więcej odpadów to wyższe koszty ich przetwarzania

Statystyki prowadzone przez ENERIS pokazują, że w okresie wakacyjnym nawet o ponad 20% rośnie ilość odpadów odbieranych od mieszkańców. – Ostatnie lata nauczyły nas iść drogą na skróty. Plastikowe talerze i sztućce towarzyszące spotkaniom przy grillu, różnej wielkości butelki z napojami dostępne w każdym sklepie, ogromne ilości jedzenia kupowane pod wpływem impulsu i pięknego wyglądu, które nieprzejedzone lądują w śmietnikach, to obraz naszej codziennej rzeczywistości. Dlatego mocnym wezwaniem do działania i wyrazistą grafiką chcemy zwrócić uwagę Polaków na problem nadmiernej konsumpcji. Dodatkowo rosnące góry odpadów w osiedlowych altanach śmietnikowych przekładają się na wyższe koszty samego systemu zbiórki odpadów – podkreśla Magdalena Sułek-Domańska, dyrektor ds. komunikacji w ENERIS.

zmień nawyki albo giń

Kampania „Zmień nawyki albo giń!” – konkurs z nagrodami

Kampanii „Zmień nawyki albo giń” towarzyszy konkurs dla internautów z nagrodami, które dostarczą niezapomnianych przeżyć i doświadczeń: pobyt w SPA lub voucher na zakupy w Internecie. Wystarczy na profilu FB ENERIS umieścić pod postem konkursowym zdjęcie pokazujące swoje ekonawyki i zyskać szansę nie tylko na cenną nagrodę, ale także wsparcie działań edukacyjnych Banków Żywności. Każde zgłoszenie konkursowe to 50 groszy przekazane przez ENERIS na program niemarnowania żywności prowadzony przez Banki.

Regulamin konkursu znajduje się na stronie ENERIS.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl, rys. ENERIS

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

 

reklama

partner merytoryczny