Przyśpieszające zmiany klimatu, galopujące ceny i kurczące się domowe budżety. Te czynniki sprawiają, że wielu konsumentów coraz mocniej interesuje się ideą zero i less waste. Na pytania: „Ilu z nas wie, na czym polega ta filozofia i faktycznie wdraża jej praktyki?” odpowiada opracowanie PAYBACK Opinion Poll.
Na czym polega zero i less waste?
PAYBACK Polska tłumaczy przy okazji na czym polega podejście zero i less waste. Jak wskazuje Program, jest to odwrót od bezmyślnego konsumpcjonizmu na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania zasobami, podejmowania świadomych i racjonalnych decyzji zakupowych, ograniczenia produkcji odpadów i proekologicznego podejścia do kwestii transportu. W praktyce konsument żyjący w zgodzie z tą ideą, kupuje tylko te produkty, które są mu naprawdę potrzebne, segreguje odpady i optymalizuje zużycie energii elektrycznej oraz wody. Co ważne, ideę zero i less waste zna i rozumie zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 64% osób, które wzięły udział w badaniu.
– Zero waste to coś więcej niż oszczędzanie, choć w dobie inflacji ma niebagatelne znaczenie dla naszych domowych budżetów. Potwierdza to aż 92% (odpowiedzi: „zdecydowanie tak” – 46%, „raczej tak” – 46% – przyp. red.) respondentów PAYBACK, którzy zgodzili się, że bardziej świadome zakupy czy ograniczenie zużycia prądu to realna ulga dla ich portfeli. Warto jednak podkreślić, że 47% ankietowanych podejmuje takie działania bez względu na inflację. W przeciwieństwie do 49% konsumentów, dla których rosnące ceny stanowią ważną motywację, aby mocniej zwrócić się w kierunku zero waste – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.
Niemarnowanie żywności najbardziej naturalnym krokiem konsumentów
Jednym z najbardziej naturalnych kroków, które plasują nas w gronie odpowiedzialnych konsumentów, jest niemarnowanie żywności – zwraca uwagę marka. I wskazuje, że najwięcej, bo blisko 60% osób ogranicza kupowanie jedzenia z krótkim terminem przydatności. Natomiast 54% respondentów sprawdza na bieżąco daty ważności produktów spożywczych przechowywanych w domu, co pozwala im lepiej planować posiłki i optymalnie organizować zawartość lodówki.
– Datę ważności konkretnych produktów podczas zakupów sprawdza aż 93% z nas. Co więcej, 70% ankietowanych rozumie różnice pomiędzy terminami „najlepiej spożyć przed” i „należy spożyć do”. Pamiętajmy, że drugi z nich informuje nas o dacie, po upływie której zjedzenie produktu może spowodować groźne dla zdrowia konsekwencje – mówi Katarzyna Grzywaczewska.
Wśród innych często stosowanych praktyk, dzięki którym odpowiedzialnie gospodarujemy jedzeniem, połowa respondentów wskazała przemyślane przygotowanie posiłków, dzięki czemu w ich lodówkach nie zalegają resztki odłożone „na później’. Dodatkowo, 48% ankietowanych stara się odpowiednio przechowywać żywność, 40% na bieżąco kontroluje zawartość lodówki i szafek kuchennych, a 39% szykuje listę niezbędnych produktów, według której robi potem zakupy. Dotyczy to również nadchodzącego Bożego Narodzenia – aż 94% respondentów zadeklarowało, że robi wtedy przemyślane zakupy i nie wyrzuca jedzenia po świętach – wskazuje firma.
Jakie praktyki podejmują ankietowani?
Jeśli chodzi o inne praktyki z obszaru zero i less waste, to 80% ankietowanych segreguje odpady, a 60% oszczędza wodę i prąd. Ponadto 45% badanych pije wodę z kranu lub używa dzbanków filtrujących popularną „kranówkę”. Z kolei 44% wybiera opakowania wielokrotnego użytku lub te z recyklingu.
– Warto podkreślić, że ponad połowa konsumentów żyjących w duchu zero waste kupuje artykuły dobrej jakości, które będą im służyć przez długi czas. Jest to jedna z głównych zasad tej idei, według której należy kupować rzadziej, ale starać się znaleźć artykuły wysokogatunkowe, niejednokrotnie z wyższej półki. Dodatkowo, 35% respondentów stara się ograniczać swoje zachcianki zakupowe – komentuje dyrektor Grzywaczewska.
Ponadto 32% osób zamiast wyrzucać uszkodzone rzeczy, naprawia je lub znajduje dla nich inne zastosowanie. Natomiast 31% kupuje przedmioty i ubrania z drugiej ręki – wskazuje firma.
Przybliżoną miesięczną kwotę, którą oszczędza dzięki zero waste, jest w stanie oszacować jeden na trzech ankietowanych – zaznacza PAYBACK Polska. Najczęściej, bo w przypadku 41% badanych z tej grupy, oscyluje ona między 101 a 300 zł w skali miesiąca lub między 50 a 100 zł (23% respondentów).
Dobrze oceniane działania firm w duchu zero i less waste
Jak wynika z omawianego badania, zdecydowana większość, bo aż 85% konsumentów docenia działania zero i less waste, które podejmują marki. Wśród tych najlepiej ocenianych pierwsze miejsce zajęły przeceny produktów z krótkim terminem ważności. Wskazało je 55% ankietowanych. Na kolejnych lokatach znalazły się bardziej proekologiczne opakowania produktów (32%), wyznaczanie miejsc, w których można oddać butelki do recyklingu (31%) i rabat cenowy przy zakupie produktu, np. kawy, z własnym opakowaniem (27%).
Omawiane badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 3-7.11 2022 r. metodą ankiety online na grupie 924 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju – wskazuje firma.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)