zarządzania odpadami

Nowe przepisy w zakresie produkcji i zarządzania odpadami baterii

W minioną środę, 14 czerwca, Parlament Europejski (PE) zatwierdził nowe przepisy. Dotyczą one projektowania, produkcji i zarządzania odpadami dla wszystkich typów baterii sprzedawanych w Unii Europejskiej (UE). Przy 587 głosach „za”, dziewięciu „przeciw” i 20 „wstrzymujących się”, posłowie poparli porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie przeglądu przepisów UE dotyczących baterii i zużytych baterii. Nowe prawo uwzględnia rozwój technologiczny i przyszłe wyzwania w sektorze – zaznaczył PE. Parlament wskazał też, że prawo to obejmie cały cykl życia baterii, od projektu do wycofania z eksploatacji.

Wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zarządzania odpadami baterii

W grudniu 2020 r. Komisja Europejska (KE) przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie baterii i zużytych baterii. Ma on na celu wzmocnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego, promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zmniejszenie wpływu na środowisko i społeczeństwo na wszystkich etapach cyklu życia baterii. Według PE, inicjatywa jest ściśle powiązana z Europejskim Zielonym Ładem oraz z planem działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym. Pozostaje także w bliskiej korelacji z nową strategią przemysłową.

Po zatwierdzeniu nowych regulacji, Achille Variati, eurodeputowany, sprawozdawca powiedział: – Po raz pierwszy mamy przepisy dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym, które obejmują cały cykl życia produktu. Podejście, które jest dobre zarówno dla środowiska, jak i gospodarki. Uzgodniliśmy środki, które przyniosą znaczne korzyści konsumentom: baterie będą dobrze funkcjonować, będą bezpieczniejsze i łatwiejsze do usunięcia. Naszym ogólnym celem jest zbudowanie silniejszego przemysłu recyklingu w UE, w szczególności w odniesieniu do litu, oraz konkurencyjnego sektora przemysłowego jako całości, co ma kluczowe znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach dla transformacji energetycznej i strategicznej autonomii naszego kontynentu. Środki te mogą stać się punktem odniesienia dla całego globalnego rynku baterii.

Kluczowe instrumenty przewidziane w nowym rozporządzeniu dotyczącym zarządzania odpadami baterii

Parlament Europejski wskazał przy okazji kluczowe instrumenty przewidziane w nowym rozporządzeniu dotyczącym baterii.

Jako pierwszy wskazano obowiązkową deklarację śladu węglowego i etykietę dla akumulatorów w pojazdach elektrycznych (EV). Dotyczy to także lekkich środków transportu (LMT), np.: elektrycznych hulajnóg lub rowerów oraz akumulatorów przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh.

Istotnym instrumentem ma być także projektowanie przenośnych baterii w urządzeniach w taki sposób, aby konsumenci mogli je łatwo wyjąć i wymienić.

Wprowadzony ma zostać również cyfrowy paszport baterii dla baterii LMT, baterii przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh i baterii EV.

Polityka należytej staranności ma objąć wszystkie podmioty gospodarcze. Wyjątek mają stanowić małe i średnie przedsiębiorstwa.

Ustanowiono również bardziej rygorystyczne cele w zakresie zbierania odpadów. Dotyczą one baterii przenośnych i mają wynieść – 45% do 2023 r., 63% do 2027 r. i 73% do 2030 r. Z kolei dla baterii małogabarytowych cele zbiórki określono na poziomach: 51% do 2028 r. i 61% do 2031 r.

Minimalne poziomy materiałów odzyskiwanych z baterii

Nowe przepisy określają także minimalne poziomy materiałów odzyskiwanych ze zużytych baterii. Mają one wynieść: lit – 50% do 2027 r. i 80% do 2031 r.; kobalt, miedź, ołów i nikiel – 90% do 2027 r. i 95% do 2031 r.

Wskazano też minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych i konsumenckich do wykorzystania w nowych bateriach. I tak, osiem lat po wejściu w życie rozporządzenia poziom ten ma wynieść 16% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 6% dla litu i 6% dla niklu. Natomiast 13 lat po wejściu w życie przepisu poziomy mają się kształtować następująco: 26% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 12% dla litu i 15% dla niklu.

Po końcowym głosowaniu na posiedzeniu plenarnym, Rada będzie musiała formalnie zatwierdzić tekst przed jego publikacją w Dzienniku Urzędowym UE i wejściem w życie.

Jak przekonuje PE, przyjmując sprawozdanie w zakresie nowych regulacji, Parlament odpowiada na oczekiwania obywateli. Chodzi o oczekiwania dotyczące zwiększenia europejskiego bezpieczeństwa energetycznego, zapewnienia zielonej infrastruktury i budowy gospodarki o obiegu zamkniętym.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Technologiczny

Partner merytoryczny

Partner portalu

Partner portalu

reklama

Partner Portalu

partner merytoryczny

reklama

reklama

 

partner merytoryczny