19 września w Zawierciu otwarto zakład recyklingu baterii EV, działający na skalę komercyjną. Właścicielem jest firma AE Elemental. W ciągu roku zakład może przetworzyć 12 000 ton zużytych baterii Li-Ion. To ok. 28 000 baterii EV rocznie, co czyni zakład jednym z największych zakładów recyklingu baterii w Europie.
Recykling baterii Li-Ion
Zdaniem AE Elemental, popyt na samochody elektryczne stale rośnie. Recykling baterii Li-Ion staje się coraz ważniejszą częścią łańcucha dostaw materiałów do produkcji baterii EV. Do 2030 r. nowe baterie w Unii Europejskiej będą musiały zawierać minimalną ilość materiałów pochodzących z recyklingu. Jak podkreśla AE Elemental, recykling baterii Li-Ion zapobiega składowaniu niebezpiecznych materiałów na wysypiskach. Zmniejsza też wpływ na środowisko związany z wydobyciem niklu, litu i kobaltu.
Zakład recyklingu baterii EV i jego zadania
Zadaniem zakładu będzie przeprowadzanie demontażu, rozładowania, a następnie recykling baterii EV. W wyniku procesu powstanie tzw. czarna masa. Wykorzystuje się ją m.in. do produkcji materiałów do nowych baterii EV, w tym aktywnego materiału katodowego (CAM) i prekursora katody (pCAM). Budowa instalacji do ekstrakcji litu na skalę komercyjną rozpocznie się jesienią 2024 roku, a działalność operacyjną ma osiągnąć w 2026 roku.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. AE Elemental