Urząd Miasta Rybnika (UM) przypomina, że to właściciel odpowiada za wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz za ich stan sanitarny i techniczny.
Wyposażenie nieruchomości w pojemniki zgodne z normą
Odbiór i zagospodarowanie odpadów to proces, w którym swoje obowiązki ma zarówno gmina i wybrana przez nią w przetargu firma, jak i mieszkańcy. Obowiązki te reguluje szereg przepisów, począwszy od ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poprzez bazujące niej uchwały rady miasta – tłumaczy magistrat i dodaje, że zgodnie z prawem, właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywania miejsca gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie. Oznacza to m.in. dbałość o to, by nie umieszczać w tych miejscach uszkodzonych, przepełnionych pojemników lub worków na odpady komunalne. Należy też zapobiegać zaleganiu odpadów komunalnych na ziemi.
Właściciel odpowiada też za wyposażenie swojej nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych. Minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów w Rybniku wynosi 120 l. Pojemniki powinny być zgodne z obowiązującą w kraju normą PN-EN 840-1:2013-05, oznacza to, że winny one być przystosowane do mechanicznego opróżniania ich przez specjalistyczne pojazdy za pośrednictwem chwytaków grzebieniowych (powinny posiadać odpowiednią konstrukcję zaczepu umożliwiającą odbiór mechaniczny). Pojemniki muszą posiadać stabilne, nieuszkodzone dno oraz posiadać pokrywę – wskazuje UM.
Wyposażenie nieruchomości w pojemniki to nie wszystko…
O pojemniki i kontenery należy dbać – podkreśla magistrat i dodaje, że muszą być one utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. W praktyce oznacza to m.in.:
- stosowanie pojemników wyposażonych w szczelną pokrywę zabezpieczającą zbierane odpady komunalne przed dostępem owadów, gryzoni i innych zwierząt oraz przed opadami atmosferycznymi,
- mycie pojemników i kontenerów – w miarę potrzeb, minimum raz na sześć miesięcy,
- dezynfekowanie pojemników i kontenerów raz na sześć miesięcy.
Miejscy urzędnicy przypominają, że właściciele nieruchomości mają też obowiązek, by trwale oznaczyć pojemniki ulicą i numerem domu lub w inny sposób umożliwić identyfikację nieruchomości, dla której pojemnik jest przeznaczony. Brak oznaczenia skutkować może zakłóceniami w regularnym odbiorze odpadów ze względu na brak możliwości przypisania danego pojemnika do konkretnej posesji.
Odpady z pojemników, które nie spełniają normy, tj. wiader, beczek i innych pojemników służących do tymczasowego przechowywania, nie będą odbierane – podkreśla UM.
Jeżeli na posesjach będą użytkowane pojemniki niespełniające norm, firma odbierająca odpady komunalne stosować będzie naklejki. Naklejka na pojemniku będzie informacją dla mieszkańca, a także ostrzeżeniem, że pojemnik jest niezgodny z normami. Po trzykrotnym upomnieniu odpady nie zostaną odebrane z nieruchomości.
Możliwość skorzystania z dzierżawy
W przypadku zużycia lub zniszczenia pojemników obowiązkiem właściciela nieruchomości jest wyposażenie nieruchomości w nowe pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych. – Jeżeli nie chcą Państwo jednorazowo obciążać swojego budżetu kosztem zakupu pojemnika, można skorzystać z oferty dzierżawy lub zakupu od firmy wywozowej obsługującej Miasto Rybnik. Zyskają Państwo wtedy pewność, że pojemnik spełnia obowiązującą normę – wskazuje Ilona Krajczewska, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej rybnickiego magistratu.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. UM Rybnika