Usuwanie wraków

Usuwanie wraków z ulic Warszawy

Blisko 2800 wraków usunięto z ulic Warszawy w pierwszym półroczu bieżącego roku – poinformowała Straż Miejska m.st. Warszawy (SM).

Porzucone, zniszczone, zdekompletowane, czasem wręcz… wrośnięte w ziemię lub obrośnięte roślinnością. Kiedyś duma właścicieli – dziś pojazdy zapomniane (czasem celowo), zagrażające mieszkańcom i środowisku, niepotrzebnie zajmujące miejsca parkingowe i negatywnie wpływające na estetykę miasta. W pierwszym półroczu 2019 roku aż 2759 wraków – bo o nich mowa – usunięto z ulic Warszawy dzięki działaniom strażników miejskich z Referatu ds. Pojazdów. Auta trafiły na parkingi strzeżone lub zostały usunięte przez właścicieli – wskazuje SM.

Usuwanie wraków – blisko 2800 pojazdów wycofanych z eksploatacji zniknęło z ulic stolicy

Zdemontowane podzespoły, wystające części, skorodowana karoseria, wyciekające płyny eksploatacyjne – taki widok nie budzi żadnych wątpliwości strażników. W takich przypadkach municypalni natychmiast wydają dyspozycję usunięcia wyeksploatowanych i zagrażających środowisku pojazdów. W przypadku pozostałych, pojazdów w lepszym stanie, których stan nie budzi jednak wątpliwości, że są porzucone (np. zdewastowane wnętrza, porośnięte roślinnością nadwozia, wrastające w podłoże opony) procedura jest bardziej skomplikowana. Ma ona na celu najpierw ustalenie właściciela i zobligowanie go do jak najszybszego zabrania pojazdu. W przypadku braku reakcji rozpoczyna się postępowanie, które ma zakończyć się wydaniem dyspozycji usunięcia wraku.

Czynności podjęte przez strażników w okresie styczeń – maj br. doprowadziły do usunięcia z ulic stolicy 2759 „wraków”. Czynności podejmowano m.in. wobec aut zdewastowanych, nieużytkowanych, wraków reklamujących skupy wraków (sic!), pojazdów spalonych czy pokolizyjnych.

Warszawska SM podkreśla, że strażnicy wszczynając czynności, starają się dotrzeć do właściciela lub użytkownika pojazdu. Bowiem to właśnie na nim spoczywa obowiązek usunięcia i wyrejestrowania wraków lub przywrócenia ich do stanu używalności. Po wszczętych przez strażników czynnościach 679 pojazdów na własny koszt usunęli ich właściciele bądź użytkownicy. Natomiast w przypadku, kiedy pojazd stwarzał realne zagrożenie (np. odnotowano niezabezpieczony dostęp do zbiornika paliwa, wyciek płynów eksploatacyjnych, wystające ostre krawędzie, zbite szyby, zdemontowane podzespoły) dla mieszkańców i środowiska naturalnego, strażnicy bezzwłocznie wydawali dyspozycję usunięcia samochodu na parking strzeżony. Tak było w 666 przypadkach. W pozostałych sytuacjach (1414 spraw) wszczęto standardowe procedury w trybie art. 50a Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Doświadczenie strażników pokazuje, że większość tzw. wraków, które są usuwane na parkingi strzeżone, zostaje poddana przez miasto recyklingowi, ponieważ właściciele nie zgłaszają się już po te pojazdy. Właśnie taki jest cel działań strażników – by wraki na dobre zniknęły z przestrzeni miejskiej, przestały zagrażać bezpieczeństwu mieszkańców i środowisku, nie szpeciły miasta i nie blokowały miejsc parkingowych.

Na podstawie informacji nadesłanej przez SM Warszawy

fot. SM Warszawy

reklama

partner portalu

partner portalu

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

 

partner medialny