Jedna z ostatnich nowelizacji ustawy o odpadach daje możliwość właściwym organom podjęcia działań polegających na usunięciu odpadów i gospodarowaniu nimi. Stanie się tak w przypadku, gdy – ze względu na zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi bądź dla środowiska – konieczne jest niezwłoczne usunięcie odpadów.
Kompetencje w tym zakresie przyznano różnym organom. I tak w przypadku terenów zamkniętych oraz nieruchomości, którymi gmina zarządza jako władający powierzchnią ziemi, będzie to regionalny dyrektor ochrony środowiska. Natomiast jeśli obowiązek usunięcia odpadów powstał w związku z wydaniem decyzji o cofnięciu decyzji dotyczącej gospodarki odpadami, stwierdzeniem jej nieważności, uchyleniem lub wygaśnięciem, organem uprawnionym do podjęcia działania jest właściwy marszałek lub starosta. W pozostałych przypadkach będzie to wójt (burmistrz lub prezydent miasta).
Procedura i decyzja w zakresie usuwania odpadów
W celu wykonania obowiązków, właściwy organ określa, w drodze decyzji skierowanej do władającego powierzchnią ziemi:
1) zakres i termin udostępnienia przez niego powierzchni ziemi, obiektów lub innych miejsc, w których znajdują się odpady;
2) zakres i sposób przeprowadzenia działań mających na celu usunięcie odpadów przez ten organ;
3) termin rozpoczęcia i zakończenia działań.
Ponadto decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie oraz o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach zrzeczenia się odwołania, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania decyzji, a jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego – kwalifikowany podpis elektroniczny.
Decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu, a przepisy art. 61 §3 i 4 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie mają do niej zastosowania. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że decyzję wydaje się po zasięgnięciu opinii określonych organów w sprawie spełnienia przesłanek konieczności niezwłocznego usunięcia odpadów. Chodzi tu o:
1) wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;
2) odpowiednio organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej, organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji albo organ Wojskowej Inspekcji Sanitarnej stosownie do ich właściwości miejscowej w odniesieniu do:
a) oceny występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi w związku z obecnością tych odpadów,
b) zanieczyszczenia w ujęciach wody przeznaczonej do spożycia w związku z obecnością tych odpadów;
3) regionalnego dyrektora ochrony środowiska, z wyjątkiem przypadku, gdy decyzję wydaje ten organ;
4) komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
Zwrot i odstąpienie od kosztów
Właściwy organ żąda od posiadacza odpadów odpowiedzialnego za gospodarowanie odpadami zwrotu poniesionych przez siebie kosztów działań polegających na usunięciu odpadów i gospodarowaniu nimi. Posiadacz odpadów jest obowiązany zwrócić te koszty w terminie 14 dni od daty doręczenia żądania.
Właściwy organ może odstąpić od żądania zwrotu całości lub części kosztów działań polegających na usunięciu odpadów i gospodarowaniu nimi, jeżeli wobec posiadacza odpadów nie można wszcząć postępowania egzekucyjnego lub egzekucja okazała się bezskuteczna albo jeśli koszt postępowania egzekucyjnego jest wyższy niż kwota możliwa do odzyskania.
W Pomorskiem jeszcze bez opinii w ramach nadzwyczajnej procedury
Znowelizowane przepisy wykazują dość wyraźnie procedurę administracyjną dotyczącą usuwania odpadów w sytuacjach zagrożenia. Do tej pory Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska nie wydał opinii w ramach nowej, nadzwyczajnej procedury dotyczącej usuwania odpadów.
fot. sozosfera.pl