Program usuwania azbestu we Wrocławiu

Urząd Miejski Wrocławia (UM) podkreśla, że miasto już od 10 lat prowadzi program usuwania azbestu i wyrobów zawierających ten rakotwórczy minerał. Magistrat zaznacza też, że działania te będą kontynuowane w 2022 r. By wziąć udział w programie, do 31 stycznia 2022 r. mieszkańcy powinni złożyć deklarację wraz z wymaganymi załącznikami.

Program usuwania azbestu i możliwość uzyskania dofinansowania

W ramach programu, miasto udziela do 100% dofinansowania na demontaż wyrobów, ich transport oraz unieszkodliwienie na składowisku. Prace będą realizowane przez wykonawcę wybranego przez miasto w trybie zamówienia publicznego – dodaje UM.

Od 2012 roku usunięto w ramach programu już ok. 1200 ton wyrobów azbestowych z 536 wrocławskich nieruchomości. To jednak nie koniec naszych działań. W lipcu rozpoczęliśmy aktualizację inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest, by ocenić, jak duże wyzwanie jest jeszcze przed nami. Inwentaryzacja jest pierwszym krokiem dla tych, którzy do tej pory nie złożyli wniosku do programu usuwania azbestu. Niebawem poznamy jej wyniki – podsumowuje Małgorzata Demianowicz, dyrektor Wydziału Środowiska i Rolnictwa UM.

Program usuwania azbestu – w tym roku usunięto 73 tony wyrobów zawierających azbest

Dane sprzed aktualizacji wskazywały, że do usunięcia jest jeszcze ok. 2,8 tys. ton wyrobów azbestowych. Tylko w tym roku z terenu Wrocławia usunięto niespełna 73 tony takich wyrobów. Był to zarówno azbest znajdujący się na obiektach (m.in. na dachach), jak i odpady zgromadzone na posesjach. Łącznie, dzięki pracom, azbest został usunięty z 43 posesji. Całkowity koszt zadania wyniósł ponad 133 tys. zł, z czego ponad 20 tys. zł to dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu (WFOŚiGW). Łączny koszt programu za lata 2012-2021 wynosi ponad 1,1 mln zł, w tym 760 tys. zł to kwota pokryta przez WFOŚiGW, a 337 tys. zł – wydatki pokryte przez miasto.

Wrocławski magistrat przypomina, że wyroby azbestowe zostały wycofane z użycia, bowiem badania wskazują, że mają one szkodliwe działanie na zdrowie człowieka i związek z zachorowaniami na choroby płuc. Azbest ma w Polsce zniknąć z użytkowania do 2032 r. Przy czym usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów tego typu jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy nieruchomości. Nie trzeba jednak płacić z własnej kieszeni – wystarczy złożyć wniosek w programie usuwania azbestu.

Program usuwania azbestu – jak złożyć wniosek?

Jednocześnie magistrat informuje, że deklaracje udziału w programie i wymagane załączniki należy przesłać na adres: Wydział Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego Wrocławia, ul. Hubska 8-16, 50-502 Wrocław .

Ważne, by dokumenty były sporządzone oddzielnie dla każdego obiektu – podkreśla UM i dodaje, że przy składaniu deklaracji należy uwzględnić konieczność zabezpieczenia środków finansowych na wymianę, we własnym zakresie, wyrobów azbestowych na bezazbestowe. Wnioskodawca ma również obowiązek we własnym zakresie zgłosić prace polegające na demontażu wyrobów zawierających azbest do Wydziału Architektury i Budownictwa UM lub uzyskać pozwolenie na budowę/rozbiórkę obiektu – przypominają miejscy urzednicy.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. UM Wrocławia

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

reklama

reklama

Partner Portalu