W siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie podpisano pierwsze umowy w ramach dofinansowania tegorocznych działań związanych z usuwaniem azbestu z terenu Warmii i Mazur. Tym razem pula środków na tego typu działania wynosi niemal 3,9 mln zł, z czego blisko 1,6 mln zł pochodzi z budżetu Funduszu. Pozostałą kwotę wyasygnował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
O dotacje mogły ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, które przeprowadziły inwentaryzację wyrobów zawierających azbest na swoim terenie oraz posiadają opracowany i przyjęty uchwałą rady odpowiedni program usuwania azbestu i wyrobów zawierających ten groźny minerał. W ramach programu przewidziano dofinansowanie do 85% kosztów kwalifikowanych, jednak cena za jedną tonę zlikwidowanego azbestu nie powinna przekroczyć 680 zł.
W tym roku z pomocy finansowej skorzysta 75 samorządów. Tym samym ten groźny minerał zniknie z 1133 budynków w regionie. Wśród samorządów najwięcej w tym roku – 155 ton – planuje usunąć gmina Wieliczki.
9 czerwca br. podpisano pierwszą umowę w tym roku. Tym razem sygnowali ją przedstawiciele WFOŚiGW w Olsztynie oraz gminy Purda. – W tym roku z naszego terenu zostanie usunięte ponad 40 ton azbestu – zapowiedział Jerzy Laskowski, wójt gminy Purda. – W przyszłym roku kolejny raz będziemy chcieli sięgnąć po dotację.
Następnego dnia podpisano kolejną umowę dofinansowania. Beneficjentem środków była gmina Iłowo-Osada. Tamtejsze władze planują zlikwidować ponad 101 ton materiałów zawierających ten groźny minerał.
Na podstawie: www.wfosigw.olsztyn.pl