W październiku br. w Polsce ruszy system kaucyjny. W maju klienci sklepów Lidl oddali prawie 9 milionów opakowań. Wśród nich było blisko 7 mln plastikowych butelek PET oraz ponad 2 mln metalowych puszek – poinformował Lidl Polska. Łącznie to ponad 200 ton odpadów. Klienci mogą oddać opakowania do butelkomatów, a w zamian otrzymać rabat na zakupy, bez wcześniejszego płacenia kaucji.
Zasady działania butelkomatów w sklepach Lidl
Aby zwrócić butelki lub puszki w butelkomacie, należy zadbać, by miały one etykiety z czytelnym kodem kreskowym. Nie należy ich również zgniatać. Opakowanie musi być całkowicie opróżnione z napoju, pozbawione wewnętrznych i zewnętrznych zabrudzeń. Zabrudzenia mogłyby utrudnić ocenę kształtu, wagi oraz materiału, z którego wykonano opakowanie. Butelka może posiadać zakrętkę, ale nie musi – zaznacza Lidl. Po włożeniu opakowań do butelkomatu, urządzenie wyda wydruk z rabatem na zakupy. Można go wykorzystać w ciągu 30 dni wyłącznie w sklepie Lidl, w którym wydrukowano go z automatu. Urządzenia przyjmują butelki plastikowe po napojach do pojemności 3 litrów oraz puszki metalowe do 1 litra. Jak zaznacza firma Lidl, nie muszą to być produkty zakupione w jej sklepach. Zgodnie z regulacjami prawnymi systemu kaucyjnego, urządzenia nie przyjmują opakowań po nabiale, oleju oraz syropach do rozcieńczania.
Co dzieje się z opakowaniami oddanymi do butelkomatów?
Zebrane plastikowe butelki i puszki trafiają do działających na terenie Polski firm zajmujących się gospodarowaniem surowcami wtórnymi. Przykładowo, plastikowe butelki przetwarza się następnie na regranulat i wykorzystuje się go do produkcji nowych butelek. Zodnie z zasadą gospodarki obiegu zamkniętego – podkreśla Lidl.
Zasady ogólnopolskiego systemu kaucyjnego
Po wprowadzeniu systemu, do ceny napojów nim objętych, doliczana będzie kaucja. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska, będzie to 50 gr za butelkę plastikową oraz puszkę metalową, a także 1 zł za szklaną butelkę zwrotną. Odzyskanie kaucji możliwe będzie po zwrocie opakowania.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. Lidl Polska