Carrefour Polska, InPost, PolKa-Polska Kaucja oraz Muszynianka prowadzą pilotaż systemu kaucyjnego. Mieszkańcy stolicy zyskali możliwość odpłatnego pozostawienia zużytych opakowań szklanych, plastikowych i aluminiowych w 36 lokalizacjach. Celem projektu jest przetestowanie gotowości firm do startu systemu kaucyjnego, zmiana nawyków konsumenckich oraz edukacja społeczeństwa – poinformował Carrefour.
Pilotaż systemu kaucyjnego potrwa cztery miesiące
W ramach akcji od klientów odbierane są trzy frakcje opakowań – szklane butelki zwrotne, butelki PET o pojemności do trzech litrów, a także puszki aluminiowe o pojemności do jednego litra. Zbiórka w sklepach Carrefour prowadzona jest za pomocą maszyn sortujących (butelkomatów). W zamian za oddanie opakowania, klient otrzymuje drukowany przez butelkomat bon. Za jego pośrednictwem może zapłacić za zakupy w sklepach sieci. Bon należy jednak zrealizować tego samego dnia i w sklepie, w którym zostały oddane odpady. Za każdą oddaną, szklaną butelkę zwrotną otrzymujemy po 50 groszy. Natomiast za każdą butelkę PET oraz puszkę aluminiową – po pięć groszy.
Projekt ma na celu przetestowanie systemów zbiórki automatycznej, procesów logistycznych oraz organizacyjnych w ramach nadchodzącego systemu kaucyjnego. Ważnym elementem jest również zmiana nawyków konsumenckich. Dotychczas byliśmy zachęcani maksymalnego zmniejszania objętości segregowanych odpadów, poprzez zgniatanie butelek i puszek. Wraz z wejściem systemu kaucyjnego, ważna będzie zmiana tych przyzwyczajeń. Klient otrzyma zwrot kaucji wyłącznie w przypadku oddania opakowań nie zgniecionych, z czytelnym kodem kreskowym.
Korzyści dla miasta i mieszkańców
– Uruchomienie pilotażu system kaucyjnego w sklepach Carrefour w Warszawie, przyniesie wiele korzyści miastu i jego mieszkańcom. Nasza sieć, wspólnie z partnerami, jako pierwsza w Polsce, będzie odpłatnie odbierała od klientów trzy frakcje opakowań – szklane butelki zwrotne, butelki plastikowe oraz puszki aluminiowe. Płatny odbiór tych odpadów sprawi, że wielu naszych klientów zwróci je do sklepów, a tym samym znacznie zmniejszy się ilość tych odpadów w przestrzeni miejskiej oraz na wysypiskach śmieci. Nasz pilotaż to jednak nie tylko zachęcanie Polaków do zwracania odpadów, ale także edukacja oraz całkowita zmiana nawyków konsumenckich. Promowane dotąd hasło „zgnieć i wyrzuć do właściwego pojemnika” zmieni się o 180 stopni, na hasło „nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję”. Zachęcam gorąco wszystkich warszawiaków do zwracania opakowań po napojach do sklepów Carrefour. Wspólnie jesteśmy w stanie oczyścić miasto z butelek i puszek, poprawiając jakość środowiska w naszym otoczeniu, a przy okazji zrobić taniej swoje codzienne zakupy – uważa Justyna Orzeł, wiceprezes i sekretarz generalna Carrefour Polska.
Na podstawie media-carrefour.pl
fot. Carrefour Polska