odpady na plaży

Odpady na plaży – problemy z ich segregacją i pozostawianiem

Na zlecenie RLG Polska przeprowadzono badanie, dotyczące segregacji odpadów podczas pobytu na plaży. Z przekazanych danych wynika, że 4% badanych pozostawia odpady na plaży. Jednocześnie 91% respondentów zauważyło śmieci w pobliżu morza, podczas swojego ostatniego pobytu nad Bałtykiem. 72% uznało ich obecność za uciążliwą.

Odpady na plaży – przyczyny braku segregacji

77% respondentów deklaruje wyrzucanie odpadów do odpowiednich pojemników lub zabieranie ich ze sobą, aby wyrzucić je do właściwych koszy poza plażą. 4% pozostawia odpady na plaży. Z kolei 3% podaje, że pozostawia je wyłącznie w sytuacji braku możliwości ich wyrzucenia. 13% badanych zwróciło uwagę, że inni turyści pozostawili swoje śmieci na plaży. Na plażach dominują pety (55%), nakrętki (44%), chusteczki (39%) i plastikowe kubki (39%). Z kolei w wodzie, najczęstsze to nakrętki (22%), butelki plastikowe (21%) i pety (19%). W okolicznych lasach najczęściej widać plastikowe butelki (47%), pety (45%) oraz puszki (43%), zaś na wydmach – pety (42%), foliówki (35%), nakrętki od butelek (34%) oraz puszki (34%).

Jak uważa RLG, jedną z barier utrudniających segregację odpadów nad Bałtykiem jest niska dostępność odpowiednich pojemników. Tylko 18% respondentów widziało na plażach pojemniki na wszystkie pięć frakcji. Z kolei 33% widziało wyłącznie pojemniki na odpady zmieszane.

Wpływ plastiku na ekosystem morski

Plastik w morzu i na plażach stanowi poważny problem. Z czasem rozpada się on na drobne cząsteczki zwane mikroplastikiem. Zwierzęta żyjące w wodzie często połykają mikroplastik, myląc go z pożywieniem. Powoduje to uszkodzenie narządów wewnętrznych, brak możliwości odżywiania, a w wielu przypadkach – śmierć głodową. Według współczesnych badań, mikroplastik obecny jest na każdym poziomie życia w morzu – od planktonu po duże drapieżniki. Coraz częściej naukowcy znajdują jego ślady także w rybach i owocach morza, które trafiają na nasze stoły – podaje RLG.

Kampania informacyjna w celu ochrony morskich ekosystemów

RLG ruszyło z kampanią „A moRZe bez plastiku?”. Jej celem jest rozpowszechnienie świadomości dotyczącej negatywnego wpływu plastiku na ekosystemy morskie oraz budowanie pro-ekologicznych postaw wśród odbiorców – podaje RLG. Kampania promuje racjonalne korzystanie z plastiku i zachęca do wybierania wielorazowych alternatyw w miejsce jednorazowych produktów plastikowych.

Kampanię przygotowaliśmy z myślą o zbliżającym się sezonie wakacyjnym i Światowym Dniu Środowiska 2025, którego tematem przewodnim jest walka z zanieczyszczeniem plastikiem. Zamiast straszyć, chcemy wzmacniać pozytywną relację z morzem. W kampanii sięgamy więc po emocje i wspomnienia – bo to, co budzi emocje, silniej zapada w pamięć i motywuje do działania. Coraz częściej też mówi się o nadawaniu osobowości prawnej elementom przyrody, aby można było je lepiej chronić. Bałtyk jeszcze nie ma osobowości prawnej, ale my już teraz chcemy dać mu głos – powiedziała Monika Wyciechowska z RLG Systems Polska.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

Partner Technologiczny

Partner portalu

Partner portalu

reklama

Partner Portalu

reklama