Niektóre nieruchomości

Nieruchomości niezamieszkane poza miejskim systemem gospodarki odpadami

Od 1 stycznia 2021 r. większość niezamieszkanych nieruchomości w Rudzie Śląskiej wyłączonych zostanie z miejskiego systemu gospodarki odpadami – poinformował Urząd Miasta Ruda Śląska (UM). Jak wskazuje rudzki magistrat, oznacza to, że poza pewnymi wyjątkami, firmy oraz m.in. rodzinne ogrody działkowe (ROD-y) będą musiały na własną rękę podpisać umowę z przedsiębiorstwem, które odbierze od nich odpady komunalne.

Niektóre nieruchomości niezamieszkane pozostają w systemie

Rozwiązanie takie ma zabezpieczyć przed rezygnacją w dowolnym momencie właścicieli takich nieruchomości z odbioru odpadów przez miasto. Niestety, taką możliwość daje znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminie – tłumaczy Krzysztof Mejer, wiceprezydent miasta. Uchwałę w tej sprawie na ostatniej sesji Rady Miasta podjęli rudzcy radni.

Jak wskazuje UM, przyjęta uchwała określa dokładnie, które nieruchomości niezamieszkane zostają w systemie, a które nie. Te, z których po 1 stycznia 2021 r. nadal będą odbierane odpady komunalne przez firmę wyłonioną w przetargu przez miasto obejmują tereny miejskie, cmentarze oraz te nieruchomości, na których znajdują się obiekty należące do Powiatowego Urzędu Pracy, Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Policji. Na dotychczasowych zasadach odpady komunalne odbierane będą również z lokali użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych (tzw. nieruchomości mieszane). Nic się nie zmieni również w sytuacji właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Odstępstwem od tej reguły będą jednak ROD-y.

Niekorzystne zapisy ustawy „wyrzucają” nieruchomości niezamieszkane z miejskiego systemu

Jako powód wprowadzenia takiego rozwiązania władze Rudy Śląskiej wskazują niekorzystane dla samorządu zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, umożliwiające właścicielowi nieruchomości niezamieszkanej wyjście z systemu gospodarki odpadami w dowolnym momencie.

Pozostawienie wyboru właścicielom nieruchomości niezamieszkałych może kompletnie zdezorganizować system odbioru odpadów. Gdyby po kolei zaczęły z niego wychodzić firmy, stwierdzając, że warunki im nie odpowiadają, to przez cały pozostały czas trwania umowy z wykonawcą to miasto ponosiłoby koszty związane z „wyrwą” spowodowaną opuszczeniem przez nie systemu. Dlatego wyłączając już na tym etapie właścicieli nieruchomości niezamieszkałych z całego gminnego systemu, będziemy mogli bezpiecznie i rzetelnie oszacować wysokość opłaty śmieciowej – podkreśla wiceprezydent.

Według magistratu na takim rozwiązaniu mogą skorzystać także właściciele nieruchomości, którzy znajdą się poza systemem, bowiem będą mogli samodzielnie wybrać firmę, która odbierze od nich odpady, proponując przy tym własne stawki. – Do tej grupy zaliczyć możemy działkowców zrzeszonych w Rodzinnych Ogrodach Działkowych. Od nowego roku prezesi tych ogrodów będą mogli przy zawieraniu umów na odbiór odpadów komunalnych także decydować o częstotliwości wywozu odpadów i w ten sposób wybrać dla siebie najbardziej optymalne i elastyczne rozwiązanie – wskazuje Krzysztof Mejer.

Nieruchomości niezamieszkane – odbiór odpadów na nowych zasadach od nowego roku

Nowe zasady odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkanych w Rudzie Śląskiej wejdą w życie od 1 stycznia 2021 r. – Oczywiście istnieje niebezpieczeństwo, że w pierwszym okresie właściciele nieruchomości niezamieszkałych, które znajdą się poza systemem, mogą podrzucać swoje śmieci innym. Dlatego te miejsca, które nie zostaną objęte odbiorem odpadów komunalnych przez miasto, będą kontrolowane przez straż miejską. Jeżeli właściciel takiej nieruchomości nie będzie miał ważnej umowy na odbiór odpadów komunalnych, będzie karany mandatem – zapowiada wiceprezydent.

Magistrat przypomina, że zgodnie z obowiązującym prawem to samorząd decyduje, czy objąć nieruchomości niezamieszkane gminnym systemem odbioru odpadów. Musi w tym celu przyjąć stosowną uchwałę, a następnie wybrać, w drodze przetargu, przedsiębiorcę, który się tym zajmuje. Co istotne, objęcie takich nieruchomości systemem gminnym do tej pory zamykało ich właścicielom możliwość innego zorganizowania odbioru odpadów komunalnych – zaznacza UM.

Pierwsza z uchwał pakietu odpadowego

Rudzki magistrat dodaje, że znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach weszła w życie we wrześniu ubiegłego roku, a samorządy dostały rok na dostosowanie się do jej zapisów. Przyjęta na ostatniej sesji Rady Miasta uchwała jest pierwszą z pakietu dotyczących systemu gospodarki odpadowej, które władze miasta chcą przygotować w związku z nowelizacją prawa krajowego. Między innymi planowana jest aktualizacja Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie.

Warto dodać, że w Rudzie Śląskiej gminnym systemem gospodarki odpadami objętych jest ok. 4000 nieruchomości niezamieszkanych, a aktualna umowa z firmą, która zajmuje się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych w mieście, obowiązuje do końca 2020 r.

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Ruda Śląska

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner portalu

reklama

Partner Portalu

reklama

reklama

 

partner merytoryczny