Inspekcja Ochrony Środowiska i Krajowa Administracja Skarbowa współpracują w zakresie spraw dotyczących nielegalnego transgranicznego przemieszczania odpadów. W związku z tym ta ostatnia kieruje do Inspekcji m.in. wnioski o wydanie opinii dotyczących możliwości zakwalifikowania przemieszczonego transgranicznie towaru do kategorii odpadu. W okresie od 1 stycznia 2020 r. do 22 kwietnia 2021 r. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska (WIOŚ) w Gdańsku wydał 58 opinii w powyższym zakresie. 26 z nich uznawało transportowany towar za nielegalnie przemieszczany odpad.
Nielegalnie przemieszczany odpad o kodzie 03 01 05
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Gdańsku w miarę często zajmuje się sprawami związanymi z transgranicznym przemieszczaniem odpadów. W jednej z przeprowadzonych kontroli stwierdzono dokonanie transportów odpadów o kodzie 03 01 05 (trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione w 03 01 04) z Polski do instalacji przetwarzania odpadów w Niemczech.
Wskazane odpady są wymienione w załączniku IV do Rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 12.7.2006), w części II tego załącznika pod kodem AC170 – Przerobiony korek i odpady drewna.
Załącznik ten stanowi wykaz odpadów podlegających procedurze uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody, o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr 1013/2006.
Transportowane odpady zostały zagospodarowane w instalacji w Niemczech, która posiada zezwolenie na przetwarzanie odpadów. Przedmiotowe odpady zostały zagospodarowane zgodnie z tym zezwoleniem, w celu odzysku energii.
Nielegalnie przemieszczany odpad – zabrakło decyzji GIOŚ-a
W tej sprawie przedsiębiorca otrzymał od niemieckiego organu ochrony środowiska zgodę na transgraniczne przemieszczenie odpadów. Transporty odpadów zostały dokonane, jednak bez decyzji Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ-a), zezwalającej na transgraniczne przemieszczenie odpadów. Przedsiębiorca bowiem błędnie uznał, że przesłanie przez GIOŚ-a do ww. organu niemieckiego dokumentów zgłoszenia wywozu przedmiotowych odpadów z Polski do Niemiec, dokonanego w sposób prawidłowy, jest – wraz ze zgodą organu niemieckiego – wystarczające do dokonania transgranicznego przemieszczenia odpadów.
Stwierdzone przedmiotowe transgraniczne przemieszczenie transportów odpadów o kodzie 03 01 05 z Polski do Niemiec bez wyrażonej na piśmie zgody GIOŚ-a wypełnia definicję nielegalnego przemieszczenia, zgodnie z art. 2 pkt. 35b) wspomnianego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady.
Należy zauważyć, że w art. 183 par. 4 kodeksu karnego określono przestępstwo polegające na przywożeniu odpadów z zagranicy lub wywożeniu odpadów za granicę wbrew przepisom. Wówczas sprawca takiego czynu podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Opis powyższego stanu faktycznego daje podstawy do stwierdzenia popełnienia przestępstwa polegającego na wywożeniu odpadów za granicę wbrew przepisom.
fot. na otwarcie sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)