segregacji odpadów

Jak zabrzanie podchodzą do segregacji odpadów?

Rozpoczął się trzeci tydzień kampanii ekologicznej „Dobrze trafiłeś!” – informuje firma FCC Polska. Po drugim tygodniu średni wynik poziomu segregacji wzrósł o jedną trzecią i wyniósł 23%. W międzyczasie spółka zrealizowała wśród uczestników kampanii badanie opinii. Według FCC Polska wyniki badania rzucają ciekawe światło na nawyki mieszkańców w obszarze segregacji odpadów.

Badanie opinii mieszkańców na temat segregacji odpadów

Niemal połowa badanych (45%) deklaruje, że segreguje odpady regularnie i robi to prawidłowo. Osoby, które nie segregują odpadów w ogóle za przyczynę podają najczęściej brak czasu. Natomiast 17% respondentów nie widzi sensu przeprowadzania segregacji.

Pytani o najlepszą motywację do rozpoczęcia lub zwiększenia stopnia segregacji odpadów, zabrzanie wskazywali najczęściej otrzymanie darmowych pojemników do segregacji w domu (28% ankietowanych). Tyle samo osób odpowiedziało też, że skuteczną metodą byłyby korzyści finansowe lub kary za brak segregacji.

Z kolei mieszkańcy, którzy skrupulatnie segregują odpady, jako główną przyczynę swoich działań wskazali troskę o środowisko (47% respondentów). Pozostałych skłania do tego chęć przestrzegania przepisów (13%), nawyki wyniesione z domu (11%) lub niższe koszty wywozu śmieci (5%).

Według firmy, wyniki badania nastrajają pozytywnie pod kątem skuteczności mieszkańców, bowiem jedynie 1/3 z nich miewa problem z wyborem odpowiedniego pojemnika.

Co ciekawe, segregacja w domach odbywa się często z użyciem jedynie dwóch koszy – na odpady zmieszane i na surowce wtórne. Dokładna selekcja następuje przy wyrzucaniu odpadów do śmietników na zewnątrz. Pomysł na używanie dwóch koszy ma lekką przewagę względem zwolenników trzech i więcej pojemników (48% do 44%). Badanie wykazało dodatkowo, że wyrzucenie śmieci to w większości męski obowiązek domowy (57%).

Kampania ekologiczna „Dobrze trafiłeś!”, której organizatorem jest FCC Polska, to przede wszystkim konkurs oparty na rywalizacji pięciu grup bloków z Zabrza. Ich mieszkańcy mają za zadanie podnieść poziom segregacji odpadów w swoim bloku. Na poprawę stopnia segregacji mieszkańcy mają cztery tygodnie. Co tydzień następuje podsumowanie wyników, które zostają wywieszone na klatkach schodowych. Każdy blok ma jasną informację, jak wyglądają postępy w pozostałych czterech lokalizacjach. Finał konkursu odbędzie się w drugiej połowie lipca, a nagrodą będzie zestaw gadżetów ekologicznych oraz tytuł „Mistrzów segregacji” dla mieszkańców danego bloku.

Zachęcić do segregacji odpadów

Celem kampanii jest zachęcenie mieszkańców Zabrza do lepszej segregacji odpadów. To jak podkreśla FCC Polska pierwsza tego typu akcja w Polsce. Dzięki elementom tzw. „grywalizacji”, ma ona na celu wyrobienie oraz utrwalenie nawyku segregacji odpadów.

Na podstawie informacji nadesłanej przez FCC Polska

rys. FCC Polska

partner portalu

partner portalu

reklama

reklama

reklama

reklama

 

partner medialny