Parlament Europejski (PE) poinformował, że jest gotowy do negocjacji z rządami państw Unii Europejskiej (UE) w sprawie ostatecznego kształtu nowych przepisów regulujących cały cykl życia baterii, od projektu do końca życia produktu.
Podczas środowej (9 marca) debaty posłowie podkreślali kluczową rolę baterii w przejściu na gospodarkę o obiegu zamkniętym, neutralną dla klimatu, a także dla konkurencyjności i strategicznej autonomii UE. Projekt przepisów został przyjęty w czwartek (10 marca) przy 584 głosach za, 67 przeciw i 40 wstrzymujących się.
Europosłowie chcą nowych przepisów regulujących cały cykl życia baterii
Jak zaznacza PE, europosłowie opowiadają się za zmianą obecnych przepisów, tak by uwzględniały rozwój technologiczny. Proponują oni zaostrzenie wymogów w zakresie zrównoważonego rozwoju, wydajności i etykietowania, w tym wprowadzenie nowej kategorii „baterii do lekkich środków transportu” (LMT), takich jak elektryczne hulajnogi i rowery, oraz przepisów dotyczących deklaracji i etykietowania śladu węglowego. Do 2024 r. przenośne baterie w urządzeniach, takich jak smartfony, oraz baterie do lekkich środków transportu muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby konsumenci i niezależni operatorzy mogli je łatwo i bezpiecznie samodzielnie wymienić, uważają posłowie.
– Po raz pierwszy w prawodawstwie europejskim rozporządzenie w sprawie baterii ustanawia całościowy zestaw przepisów regulujących cały cykl życia produktu, od fazy projektowania do końca jego życia. Stwarza to nowe podejście do zwiększania cyrkularności baterii i wprowadza nowe normy zrównoważonego rozwoju, które powinny stać się punktem odniesienia dla całego światowego rynku baterii. Baterie są kluczową technologią dla wspierania zrównoważonej mobilności i magazynowania energii odnawialnej. Aby osiągnąć cele Zielonego Ładu i przyciągnąć inwestycje, współustawodawcy muszą szybko przyjąć jasne i ambitne przepisy oraz harmonogramy – podkreśliła Simona Bonafè, poseł sprawozdawczyni.
Cykl życia baterii zgodny z prawami człowieka
Europarlament zaznacza, że zgodnie z przyjętym stanowiskiem przemysł powinien zapewnić, iż łańcuch dostaw baterii jest w pełni zgodny z prawami człowieka i zobowiązaniami w zakresie należytej kontroli, co pozwoli wyeliminować zagrożenia związane z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i handlem surowcami, które często są skoncentrowane w jednym lub kilku krajach.
W sprawozdaniu określono również minimalne poziomy odzysku kobaltu, ołowiu, litu i niklu z odpadów, w celu ich ponownego wykorzystania w nowych bateriach oraz bardziej rygorystyczne cele dotyczące zbiórki baterii przenośnych.
Więcej szczegółów na temat konkretnych wymagań można znaleźć tutaj.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)