Miejskie tramwaje będą zasilane energią z odpadów

Dzięki energii elektrycznej wyprodukowanej przez EcoGenerator świecą m.in. latarnie uliczne i sygnalizacje świetlne w całym Szczecinie. Działa dzięki niej także Technopark Pomerania. Na tym nie koniec! – podkreślił Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie (ZUO). Zakład zapowiedział, że od stycznia 2024 r. energią z odpadów będą zasilane także miejskie tramwaje.

Tramwaje będą w ok. 30% zasilane energią z odpadów

Umowa na zakup energii elektrycznej na potrzeby obiektów spółki Tramwaje Szczecińskie z Zakładem została podpisana 1 sierpnia 2023 r. Ma ona obowiązywać od 1 stycznia do 31 lipca 2024 r. Umowa została zawarta na siedem miesięcy i ma charakter pilotażowy – wyjaśnił ZUO.

Energia elektryczna wyprodukowana przez EcoGenerator w procesie termicznego unieszkodliwiania odpadów, wedle wspomnianej umowy ma zasilać konkretne punkty poboru energii elektrycznej. To stacje prostownikowe „Piotra Skargi”, „Gontyny”, „Gdańska”, „Rugiańska”, „Kaliny” i „Piesza”. Energia elektryczna pochodząca z tych sześciu podstacji prostownikowych, służy do zasilania elektroenergetyki trakcyjnej.

Obecnie przez rejony zasilania tych stacji jeżdżą tramwaje linii nr: 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11 oraz wszystkie tramwaje wyjeżdzające z Zajezdni Pogodno w kierunku pl. Szarych Szeregów.

Planowana ilość zakupionej od EcoGeneratora energii pokryje ok. 30% zapotrzebowania mocy Tramwajów Szczecińskich.

Stawka jaką ustalono to 448,15 zł/MWh, co oznacza, że łączna wartość netto planowanego zakupu energii elektrycznej przez Tramwaje Szczecińskie wyniesie niespełna 2,1 mln zł. To o ponad 1,6 mln zł netto mniej, niż gdyby przewoźnik zawarł umowę z podmiotem, który w przetargu zaproponował zaraz po ZUO najniższą ofertę.

Energia dla miasta

Jak wskazał ZUO jest to kolejne działanie w ramach programu ENERGIA Miasta Szczecin. Celem programu jest dążenie do osiągnięcia samodzielności energetycznej. Docelowo, z EcoGeneratora może pochodzić nawet ok. 65% energii niezbędnej do funkcjonowania miejskich jednostek i instytucji. Pozostałą część mają zapewnić planowane miejskie farmy fotowoltaiczne lub inne alternatywne źródła, które mogłyby wytwarzać nawet 45 tys. MWh prądu rocznie. W efekcie, razem z EcoGeneratorem, byłyby w stanie pokryć całkowicie zapotrzebowanie Miasta na prąd. W ten sposób mogłyby zapewnić Szczecinowi niezależność energetyczną.

Zasilanie miejskich jednostek przez EcoGenerator stało się możliwe w 2022 r., kiedy to ZUO uzyskał koncesję na obrót energią elektryczną. Efektem tego było zawarcie umów z Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego oraz ze Szczecińskim Parkiem Naukowo-Technologicznym. Kontrakty zaczęły obowiązywać od 2023 r. To pierwsze większe umowy, które umożliwiają spalarni zasilenie jednostek miejskich – wskazał ZUO.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. Tramwaje Szczecińskie

Partner Portalu

Partner Portalu

reklama

Partner Portalu

Partner Portalu

reklama

reklama

Partner Portalu