Usuwanie azbestu

Dofinansowanie na usuwanie azbestu

Mieszkańcy Rudy Śląskiej planujący w tym roku usunięcie azbestu ze swoich posesji powinni do 29 marca br. zgłosić się do magistratu – przypomina Urząd Miasta Ruda Śląska (UM).

W imieniu wszystkich osób fizycznych zainteresowanych tym działaniem magistrat chce wystąpić o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach (WFOŚiGW) o dofinansowanie.

Jak wskazuje UM, wsparcie może wynieść nawet 100% kosztów kwalifikowanych. W ramach ubiegłorocznej edycji zadania usunięto 12,32 t wyrobów z azbestem.

Usuwanie azbestu – miasto czeka na wnioski

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie zadań związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest, w ramach którego mamy możliwość ubiegania się o środki finansowe na usuwanie takich wyrobów z rudzkich nieruchomości. Mamy też zarezerwowane środki w budżecie miasta, które będziemy mogli wykorzystać w przypadku, gdy dofinansowanie będzie mniejsze niż koszt realizacji złożonych przez mieszkańców wniosków – mówi Grażyna Dziedzic, prezydent miasta.

Jak zaznacza rudzki ratusz, projekt skierowany jest do osób będących właścicielami obiektów, na których wykorzystywane były wyroby zawierające azbest i zostały wpisane do „Powiatowego programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Ruda Śląska”. Zgodnie z warunkami naboru prace będą musiały zakończyć się do 30 września br. Kosztami kwalifikowanymi zadania są koszty związane z demontażem wyrobów zawierających azbest, zbieraniem wyrobów wcześniej zdemontowanych, transportem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest. – Wysokość dofinansowania może wynosić do 100% kosztów kwalifikowanych, ale zależeć będzie od wielkości przyznanego miastu dofinansowania – zaznacza Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Górnictwa UM.

Wykonawcą prac będzie jeden przedsiębiorca, wybrany przez miasto w przetargu. Jednocześnie UM wskazuje, że wydatki związane z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych, elewacji czy innych elementów budowlanych leżą po stronie właścicieli nieruchomości. Przed przystąpieniem do prac wnioskodawcy będą musieli zgłosić roboty budowlane lub wystąpić o pozwolenie na budowę, zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym. Aby wziąć udział w programie właściciele nieruchomości nie mogą zalegać ze zobowiązaniami podatkowymi i opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku, gdy łączny koszt złożonych wniosków przekroczy wysokość środków z WFOŚiGW i zarezerwowanych w budżecie miasta, będą one rozpatrywane według kolejności ich złożenia – informuje UM.

Wniosek o dofinansowanie należy złożyć w Urzędzie Miasta do 29 marca br. Wniosek należy złożyć wraz z załącznikami i kolorowym zdjęciem obiektu, z którego planowany jest demontaż azbestu lub miejsca już zdemontowanego azbestu.

Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest

Przy okazji magistrat przypomina, że „Powiatowy program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Ruda Śląska” rudzcy radni uchwalili w 2007 r. W ramach Programu dokonano inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie miasta. Największe ich nagromadzenie występowało w dzielnicy Bykowina. Powierzchnia płyt azbestowo-cementowych wykorzystywanych do ocieplania budynków wynosiła tam ponad 132 tys. m2. Stanowi ok. 54% całkowitej masy płyt azbestowo-cementowych zlokalizowanych w Rudzie Śląskiej.

Łączna masa zinwentaryzowanych w Rudzie Śląskiej wyrobów azbestowych wynosiła 2757,293 ton, w tym 86,556 ton u osób fizycznych i 2670,737 ton u osób prawnych. Dotychczas unieszkodliwiono 612,546 ton, z czego 18,65 ton u osób fizycznych i 593,896 ton u osób prawnych. Warto nadmienić, że 12,32 ton wyrobów zawierających azbest pochodzących z posesji osób fizycznych usunięto w ubiegłym roku w ramach poprzedniej edycji programu z wykorzystaniem środków WFOŚiGW. Do unieszkodliwienia pozostało więc 2144,747 ton wyrobów zawierających azbest, w tym 67,906 ton u osób fizycznych i 2076,841 ton u osób prawnych.

Magistrat przypomina też, że wyroby azbestowe dopuszczono w Polsce do użytkowania do końca 2032 r. pod warunkiem ich odpowiedniego stanu technicznego. Dlatego użytkownik lub zarządca nieruchomości, na której azbest jest zastosowany, zobowiązany jest do przeprowadzania okresowej kontroli jego stanu technicznego. Kontrola taka określa stopień pilności usunięcia azbestu. Pilnie usunięte (wymienione na bezazbestowe) lub zabezpieczone muszą zostać wyroby w złym stanie technicznym (z oceny technicznej wynika I stopień pilności usunięcia azbestu), tj. mogące uwalniać do środowiska włókna azbestowe. Azbest aktualnie wykorzystywany na terenie Rudy Śląskiej jest w dobrym stanie technicznym (II i III stopień pilności). Obecnie na terenie miasta nie ma już azbestu w złym stanie technicznym (wyroby te zostały usunięte lub zabezpieczone).

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM w Rudzie Śląskiej

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner Portalu

reklama

reklama

Partner Portalu