ZSEE zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

Autoryzowany przedstawiciel – nowa kategoria podmiotu w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

10 lipca 2015 r. Sejm uchwalił ustawę o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, której przepisy – poza pewnymi wyjątkami – wejdą w życie z początkiem nowego roku. Ustawa zastąpi obowiązującą do tej pory Ustawę z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Podstawowym celem uchwalenia nowych przepisów jest wdrożenie postanowień Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Przepisy nowej ustawy znajdą zastosowanie m.in. do nieznanej dotychczas kategorii podmiotu – autoryzowanego przedstawiciela. Jest on wyznaczany przez producenta, przy czym takie wyznaczenie może przybrać formę uprawnienia bądź obowiązku. I tak producenci, którzy mają siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) i:

  • produkują sprzęt lub wprowadzają go na rynek pod własną nazwą lub znakiem towarowym na terytorium tego państwa członkowskiego, zaprojektowany lub wyprodukowany dla nich, albo
  • pod własną nazwą lub znakiem towarowym odsprzedają na terytorium tego państwa członkowskiego sprzęt wytworzony przez inne podmioty, albo
  • w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie, dostarczają sprzęt w celu jego dystrybucji, konsumpcji lub używania po raz pierwszy na rynku tego państwa członkowskiego z państwa niebędącego krajem należącym do UE lub z innego państwa członkowskiego,

mają prawo do wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela, odpowiedzialnego za wykonywanie na terytorium kraju obowiązków określonych ustawą dla wprowadzającego sprzęt, w odniesieniu do wprowadzonego do obrotu sprzętu pochodzącego od tego producenta.

Natomiast producenci, którzy mają siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego lub państwa spoza UE i sprzedają sprzęt na terytorium kraju za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio gospodarstwom domowym lub użytkownikom innym niż gospodarstwa domowe, mają obowiązek wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela.

Obowiązki autoryzowanego przedstawiciela

Autoryzowany przedstawiciel jest wyznaczany w drodze umowy zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Może nim zostać osoba fizyczna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba prawna mające siedzibę na terytorium kraju, w tym organizacja odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEE).

Do autoryzowanego przedstawiciela stosuje się przepisy ustawy dotyczące wprowadzającego sprzęt. Przedstawiciel wykonuje obowiązki określone ustawą dla wprowadzającego sprzęt za pośrednictwem organizacji odzysku ZSEE, z wyłączeniem:

  • umieszczenia numeru rejestrowego na fakturach i innych dokumentach sporządzanych w związku z wprowadzaniem do obrotu sprzętu;
  • dołączenia do sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych informacji o zakazie umieszczania ZSEE łącznie z innymi odpadami oraz o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności w sprzęcie niebezpiecznych substancji, mieszanin oraz części składowych;
  • informowania o systemie zbierania, w tym zwrotu, ZSEE oraz o roli, jaką gospodarstwo domowe spełnia w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku tego sprzętu, w tym recyklingu;
  • oznakowania sprzętu symbolem selektywnego zbierania;
  • opracowania informacji dotyczącej ponownego użycia i przetwarzania ZSEE, zawierającej w szczególności wskazanie poszczególnych części składowych oraz materiałów zawartych w sprzęcie, a także umiejscowienia w sprzęcie niebezpiecznych substancji, mieszanin oraz części składowych;
  • prowadzenia dodatkowej ewidencji obejmującej informacje o masie wprowadzonego do obrotu sprzętu;
  • przechowywania dodatkowej ewidencji oraz zaświadczeń o ZSEE przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.

Tylko za pośrednictwem przedstawiciela

Szczególnego podkreślenia wymaga, że wykonywanie obowiązków określonych w ustawie dla wprowadzającego sprzęt za pośrednictwem organizacji odzysku ZSEE nie zwalnia autoryzowanego przedstawiciela z odpowiedzialności za realizację tych obowiązków.

W przypadku, gdy autoryzowanym przedstawicielem jest organizacja odzysku ZSEE i autoryzowany przedstawiciel wykonuje obowiązki za pośrednictwem tej organizacji, nie zawiera się umowy, o której mowa w art. 11 ust. 3 ustawy (między organizacją odzysku zużytego a wprowadzającym sprzęt).

Ustanowienie autoryzowanego przedstawiciela przez producenta jest równoznaczne z działaniem producenta wyłącznie za pośrednictwem autoryzowanego przedstawiciela. Działa on wówczas w imieniu i na rzecz producenta, ponosząc odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków określonych ustawą dla wprowadzającego sprzęt.

Podmiot będący autoryzowanym przedstawicielem podlega wpisowi do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, o którym mowa w art. 49 ust. 1 Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Wyznaczenie przez producenta autoryzowanego przedstawiciela, który posiada wpis do rejestru, zwalnia wprowadzającego do obrotu na terytorium kraju sprzęt pochodzący od tego producenta od obowiązku uzyskania wpisu do rejestru. W takim przypadku wprowadzający do obrotu na terytorium kraju sprzęt pochodzący od tego producenta będzie mógł złożyć marszałkowi województwa wniosek o wykreślenie z tego rejestru.

Do czasu utworzenia ww. rejestru, rejestr autoryzowanych przedstawicieli będzie prowadzony przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Autoryzowany przedstawiciel przed rozpoczęciem działalności będzie obowiązany do złożenia wniosku o wpis do rejestru autoryzowanych przedstawicieli prowadzonego przez GIOŚ.

fot. na otwarcie sozosfera.pl

Partner Portalu

Partner Portalu

Partner portalu

reklama

Partner Portalu

partner merytoryczny

reklama