Na warszawskich ulicach pojawiły się prototypy rozwiązań mających chronić rośliny przed rozjeżdżaniem przez samochody.
Trawnik na podwyższeniu, ograniczniki wokół mis drzew i banderole na pniach to część projektu „Szanuj zieleń” – zaznacza Urząd m.st. Warszawy (UM).
– Jesteśmy w trakcie jesiennej akcji sadzenia 6000 drzew. Wiele sadzonek pojawi się wzdłuż ulicznych pasów zieleni. Jednak, aby mogły one rosnąć, niezwykle istotna jest ochrona ich korzeni. Miejskie drzewa i krzewy są codziennie narażone na uszkodzenia spowodowane nielegalnym parkowaniem. Kierowcy, którzy nie zwracają uwagi na trawniki i parkują tuż pod drzewami, niszczą naszą wspólną zieleń. By temu zapobiec testujemy nowe, estetyczne rozwiązania – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.
Chronić zieleń przed rozjeżdżaniem
Jak zaznacza UM, projekty zabezpieczeń, które odgrodzą rośliny od aut można zobaczyć m.in. przy ul. Kruczej. Po jednej stronie arterii warszawscy ogrodnicy zamontowali ograniczniki w misach drzew. Natomiast z drugiej strony założyli na pnie specjalne banderole. Zapisane są na nich uświadamiające hasła, np. „Jestem dębem, obniżam temperaturę chodnika w słoneczne dni – beze mnie będzie tu bardzo gorąco”. Na Muranowie powstał trawnik wyniesiony ponad poziom jezdni. Jego powierzchnia wznosi się stopniowo w stronę miejsc parkingowych, wyznaczonych na chodniku. Od listopada funkcjonariusze Straży Miejskiej wystawiając mandat za złe parkowanie dodatkowo zostawią na klamce samochodu specjalną naklejkę. Rzucająca się w oczy informacja będzie ostrzeżeniem dla innych kierowców.
– Teraz obserwujemy reakcje kierowców i zbieramy opinie warszawiaków. Nowe sposoby zabezpieczenia zieleni są w fazie testu. Wcześniej konsultowaliśmy je na otwartych spotkaniach. Dialog z mieszkańcami jest niezwykle ważny, gdyż pozwala nam spojrzeć na problem z wielu stron – mówi Marek Piwowarski, dyrektor Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.
W warsztatach udział wzięli mieszkańcy, miejscy aktywiści, badacze społeczni i projektanci z firmy Cooperativa Studio. Nie zabrakło również ekspertów z Zarządu Zieleni, Straży Miejskiej i Zarządu Dróg Miejskich. Podczas konsultacji miasto zebrało blisko 2,5 tysiąca opinii – podkreśla UM.
– Testowaniu poddajemy zarówno rozwiązania, które zostały ocenione najwyżej jak i te, które budziły najwięcej kontrowersji – wyjaśnia Magda Biejat, koordynatorka projektu „Szanuj zieleń” z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Rozwiązania będą poddawane próbie do połowy listopada. Koordynatorzy akcji pytają o zdanie przechodniów i obserwują zachowania parkujących auta.
Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Warszawy
fot. UM Warszawy