Zakończenie akcji edukacyjno-informacyjnej

Zakończenie akcji edukacyjno-informacyjnej – makieta płuc we Wrocławiu

Po dwóch tygodniach stacjonowania w Jeleniej Górze, a następnie dwóch kolejnych w Wałbrzychu, makieta ludzkich płuc przetransportowana została do Wrocławia. To zakończenie akcji edukacyjno-informacyjnej realizowanej w ramach kampanii „Czyste Zasady”, której celem było zobrazowanie problemu jakim jest wpływ zanieczyszczeń powietrza na nasz organizm – podkreśla Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego (UMWD).

Dzięki instalacji mobilnych płuc mogliśmy na własne oczy zobaczyć jakim powietrzem oddychamy na co dzień. Jako samorząd województwa podejmujemy szereg działań, które w efekcie mają poprawić jakość powietrza w regionie. Niestety wciąż, zwłaszcza w okresach grzewczych, zmagamy się ze smogiem. To szczególnie niebezpieczne teraz, w okresie epidemii, ponieważ opinie ekspertów wskazują, że zła jakość powietrza sprzyja rozprzestrzenianiu się koronawirusa – wyjaśnia Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Dwumetrowa instalacja we Wrocławiu i zakończenie akcji edukacyjno-informacyjnej

Dwumetrowa instalacja, która w połowie listopada ustawiona była w centrum Jeleniej Góry, a na przełomie listopada i grudnia w centrum Wałbrzycha, to specjalny model ludzkich płuc. Makietę wykonano z przepuszczalnego materiału, który poprzez filtrowanie powietrza imituje oddech człowieka. Dzięki eksperymentowi możliwe było zaobserwowanie realnego poziomu zanieczyszczenia powietrza, którym oddychają mieszkańcy miast – tłumaczy UMWD.

Pomimo, wywołanej korzystną pogodą, stosunkowo dobrej sytuacji smogowej makieta płuc w ciągu dwutygodniowego pobytu w Wałbrzychu na Placu Magistrackim poważnie zszarzały. Podobnie jak wcześniej w Jeleniej Górze odczyty z naszego pyłomierza wykazywały, że w gęstej zabudowie poziom smogu był wyższy zwykle nawet dwukrotnie niż na oficjalnym punkcie pomiarowym (w Wałbrzychu na ul. Wysockiego). Z uwagi na ukształtowanie terenu i położenie miejscowości smog jest najbardziej palącym problemem na południu naszego regionu w Sudetach i na Pogórzu – komentuje Krzysztof Smolnicki z Dolnośląskiego Alarmu Smogowego (DAS).

Walka o czyste powietrze – jeden z priorytetów

Walka o czyste powietrze to w ostatnich latach jeden z najważniejszych priorytetów zarówno Unii Europejskiej, jak i Samorządu Województwa Dolnośląskiego – podkreśla UMWD. Od 2014 r. na ten cel przeznaczono ponad 2 mld zł, z czego nawet 85% pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Pozostała kwota to głównie fundusze samorządowe i krajowe. Urząd marszałkowski zaznacza, że wysiłki te dają widoczne efekty, ponieważ poziom zanieczyszczenia powietrza zmniejsza się z roku na rok. Wciąż jest jednak wiele do zrobienia, co nabiera na znaczeniu szczególnie w obecnej sytuacji epidemicznej. Według naukowców zawieszone w powietrzu cząstki pyłu i kropelki cieczy mogą przenosić bakterie i wirusy. W znaczny sposób ułatwia to transmisję wirusów i dodatkowo utrudnia batalię z epidemią.

Dlatego samorząd województwa intensyfikuje swoje działania związane z kampanią edukacyjno-informacyjną „Czyste Zasady”. Jej celem jest przypomnienie mieszkańcom województwa o obowiązkach, które wynikają z przyjętych w 2017 r. uchwał antysmogowych oraz uwrażliwienie na kwestie szkodliwego odziaływania zanieczyszczonego powietrza na zdrowie i środowisko.

Zakończenie akcji edukacyjno-informacyjnej – uświadomić mieszkańcom wpływ zanieczyszczonego powietrza

Celem naszych działań jest uświadomienie mieszkańcom, jak zanieczyszczone powietrze wpływa na zdrowie nas wszystkich. Jednocześnie chcemy przypominać o przepisach wynikających z uchwał antysmogowych podjętych przez dolnośląski sejmik. Nasze zdrowie jest w naszych rękach – dodaje Paweł Wybierała, członek zarządu województwa.

Jest to też symboliczny apel do władz państwowych o uruchomienie krajowych środków finansowych na docieplenie i likwidacje pieców w budynkach wielorodzinnych. Domy jednorodzinne mogą korzystać z programu „Czyste Powietrze”, kamienice niestety nie – podkreśla Krzysztof Smolnicki z DAS.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. UMWD

 

reklama