Udogodnienia dla rowerzystów

Udogodnienia dla rowerzystów w Rybniku

Rybnickie Służby Komunalne wprowadzają kolejne w Rybniku udogodnienia dla rowerzystów – tym razem w dzielnicy Niedobczyce. Rowerzyści korzystać mogą już z kontrapasu na ul. Generała Andersa oraz kontraruchu na ul. Obrońców Pokoju – poinformował Urząd Miejski w Rybniku (UM).

Udogodnienia dla rowerzystów – kontrapas i kontraruch

Uprzedzając pytania: nie, wprowadzone na Andersa i Obrońców Pokoju rozwiązanie nie zmniejszyło ilości miejsc parkingowych – zastrzegł Łukasz Karbowiński, rybnicki oficer rowerowy i dodał: – Czerwona nawierzchnia wlotów i wylotów jest malowana w miejscu gdzie nie można było i nie można również i teraz parkować, ponieważ zabrania tego prawo. Ograniczona widoczność na skrzyżowaniu przez parkujące w jego obrębie pojazdy to częsty powód kolizji i wypadków.

Jak przypomina oficer rowerowy, umożliwienie jazdy w obu kierunkach dla rowerzysty jest kluczowym elementem polityki rowerowej. – Wyobraźcie sobie sytuację, w której mieszkacie na ulicy jednokierunkowej, a chcecie poruszać się w kierunku innym niż obowiązujący ruch samochodowy – pewnie znaczna większość złamie przepisy i pojedzie rowerem pod prąd lub po chodniku, żeby dystans do pokonania był możliwie najkrótszy… nie pochwalam, ale niestety takie są realia. Rower jest napędzany siłą mięśni i każde wydłużenie drogi do pokonania zmniejsza zasięg – podkreślił Ł. Karbowiński.

Dlatego też miasto uznało, że lepiej, żeby prawo chroniło rowerzystę w takiej sytuacji, a kierującemu pojazdem oznakowanie pionowe i poziome dawało jasny sygnał, że w tym miejscu może pojawić się rower.

Udogodnienia dla rowerzystów – rozwiązania stosowane w Europie

Rybnicki magistrat podzielił się kilkoma uwagami o zastosowanym rozwiązaniu. Według UM, kontakt wzrokowy rowerzysty i kierującego pojazdem jadącym z naprzeciwka pozwala dostosować się obu uczestnikom ruchu do sytuacji na drodze. Badania niemieckie wskazują, że ruch rowerowy „pod prąd” jest bezpieczniejszy niż „z prądem”. Jazda pod prąd ulicą o niewielkich prędkościach pozwala ominąć ulice i skrzyżowania niebezpieczne dla rowerzystów, co znacznie poprawia bezpieczeństwo.

Magistrat zwraca też uwagę, że kontraruch i kontrapas to rozwiązanie komunikacyjne pozwalające rowerzyście w sposób legalny pokonać trasę w najkrótszy możliwy sposób.  „Niektórym takie rozwiązania wydają się niebezpieczne, ale żadne statystyki tego nie potwierdzają. Miasta, które powszechnie wprowadzają takie rozwiązania nie odnotowały zwiększonej ilości zdarzeń – mało tego większość zauważyła poprawę w tej kwestii” – podał UM. Kontraruch jest powszechnie stosowany np. w Niemczech, Holandii czy Francji, a w tej ostatniej istnieje nawet obowiązek stosowania takiego rozwiązania na drogach przez zarządców dróg jako domyślnego – dodali miejscy urzędnicy.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. Ł. Karbowiński

 

reklama