Radni Rady Miasta Krakowa przegłosowali uchwałę, w wyniku której od 1 stycznia 2026 roku zacznie obowiązywać strefa czystego transportu. To druga w Polsce strefa ograniczająca ruch starych pojazdów na obszarze miejskim – poinformował Polski Alarm Smogowy (PAS). Jego zdaniem, to dobra decyzja dla mieszkańców Krakowa. Jednocześnie, mankament według PAS stanowi fakt, iż ograniczenia dotyczące strefy nie będą dotyczyć mieszkańców Krakowa.
Jakie pojazdy obejmie strefa czystego transportu?
Przyjęta uchwała wyłącza z ograniczeń zarejestrowane już pojazdy mieszkańców Krakowa. Ci mieszkańcy będą mogli bezterminowo użytkować swoje pojazdy niespełniające wymogów strefy. PAS alarmuje, że opóźni to efekt poprawy powietrza. W ostatnich latach jakość powietrza w Krakowie zaczęła się poprawiać. Przyczyniła się do tego likwidacja starych kotłów na węgiel i drewno. Jednak na obszarach z dużym ruchem samochodowym, zarówno stężenia dwutlenku azotu, jak i pyłów, wciąż są bardzo wysokie – podkreśla PAS. Jak wynika z przekazanych danych, ruch samochodowy w Krakowie odpowiada za około 70% stężeń dwutlenku azotu.
W przypadku samochodów z silnikiem Diesla, do strefy będą mogły wjechać te wyprodukowane od 2014 roku wzwyż lub spełniające wymogi Euro 6. Wstęp do strefy zyskają 21-letnie samochody z silnikiem benzynowym oraz instalacją LPG, czyli pojazdy wyprodukowane w 2005 roku lub później, lub spełniające normę Euro 4 albo wyższą. Przepisy nie będą dotyczyć osób z niepełnosprawnością oraz dojeżdżających do placówek ochrony zdrowia – poinformował PAS.
Co z pojazdami spoza Krakowa?
Dla pojazdów spoza Krakowa, nie spełniających wymagań strefy, radni zaproponowali opłaty emisyjne za wjazd do miasta. Opłaty miałyby obowiązywać w pierwszych trzech latach działania strefy. Stawki miesięczne wyniosą 100 złotych w roku 2026, 250 złotych w roku 2027 i 500 złotych w roku 2028. Przygotowano też stawki godzinowe – będzie to 2,5 zł. Z kolei stawki dzienne w roku 2026 wyniosą 5 zł za okres od pierwszej opłaconej godziny do końca doby danego dnia, w którym uiściło się opłatę, w przypadku wniesienia opłaty za wjazd do strefy za dwie godziny z rzędu danego dnia, a w roku 2027 będzie to 15 zł za okres od pierwszej opłaconej godziny do końca doby danego dnia, w którym uiściło się opłatę, w przypadku wniesienia opłaty za wjazd do strefy za sześć godzin z rzędu danego dnia.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)