Jak wynika z badania “SCT: Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?”, połowa Polaków poparłaby powstanie strefy czystego transportu (SCT) we własnym mieście. Co trzecia osoba byłaby temu przeciwna. Największa szansa na powstanie stref istnieje w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, a poparcie dla nich sięga tam 60%.
Czym jest strefa czystego transportu?
To wydzielony obszar, do którego ograniczony wjazd mają pojazdy najbardziej zanieczyszczające powietrze. Tworzenie ich przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miastach. Na ten moment, w Europie funkcjonuje kilkaset tego typu rozwiązań. Najczęściej prawo wjazdu do strefy związane jest ze spełnianiem europejskich norm emisyjnych, które zwykle pokrywają się z rokiem produkcji auta. W Polsce pierwsza strefa czystego transportu zacznie działać w lipcu w Warszawie. Do centrum stolicy wjadą wyłącznie 19-letnie lub nowsze samochody z silnikiem diesla oraz 27-letnie lub nowsze pojazdy benzynowe. Nad podobnymi rozwiązaniami pracują też Kraków i Wrocław.
Co wykazało badanie dotyczące strefy czystego transportu?
Badanie wykazało, że 84% Polaków wie, czym jestSCT, choć co trzeci badany nie zna szczegółów. Natomiast 42% badanych uznaje, że ma wiedzę na ten temat. Znajomość tematu miała poprawić się o ponad 10% w porównaniu z podobnym badaniem przeprowadzonym 1,5 roku temu, przez tą samą agencję badawczą. W dużych miastach, gdzie ruch samochodowy jak i zanieczyszczenia transportu są największe, taki krok popiera większość mieszańców – 54%. W Warszawie jest to 56%, 51% w Krakowie i 60% we Wrocławiu. Niższe jest poparcie SCT wśród kierowców – popiera ją 43% z nich. Wyższe jest za to w gronie osób, które oceniają jakość powietrza w swojej okolicy jako złą – 56%. Spośród grup wiekowych, poparcie najwyższe jest w gronie seniorów – wynosi 60%. Z przekazanej informacji wynika, że najczęstszą obawą związaną z SCT jest przeświadczenie, że tylko osoby zamożne będą mogły poruszać się samochodami po mieście. Taką obawę wyraża 46% respondentów. Z kolei 41% jest zdania, że po wprowadzeniu SCT zwiększą się korki jak i problemy z dzikim parkowaniem, zaś 40% spodziewa się większego tłoku w komunikacji miejskiej.
Najważniejsza dla mieszkańców poprawa jakości powietrza
Najpowszechniejszej oczekiwaną pozytywną zmianą płynącą z SCT jest spodziewana poprawa jakości powietrza – liczy na nią 39% badanych. 31% osób sądzi, że centra miast będą spokojniejsze i cichsze, mają być chętniej traktowane jako miejsca spotkań. 25% oczekuje, że SCT wymusi większe inwestycję w komunikację publiczną i w efekcie poprawi się jej jakość.
Na podstawie sct.prowly.com
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)