Strefa czystego transportu w Warszawie zacznie obowiązywać 1 lipca. Tę informację przekazał Urząd m.st. Warszawy (UM). Trwa kampania informacyjna, ustawiane jest oznakowanie.
Kogo dotyczyć będzie strefa czystego transportu?
Strefa czystego transportu w Warszawie – w pierwszym etapie – dotyczy stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów. Ma jednak przynieść poprawę jakości powietrza, a tym samym – zdrowia mieszkańców stolicy. Obostrzenia dotyczą samochodów z silnikiem benzynowym, starszych niż te z 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Szacuje się, że obowiązujących od 1 lipca wymogów nie spełni ok. 3% pojazdów poruszających się po stolicy. Około połowa z tych 3% to pojazdy kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy. Po uwzględnieniu tych danych o 11% spadnie poziom emisji tlenków azotu, zaś o 20% pyłów zawieszonych.
Czy twój pojazd spełnia wymogi strefy?
Za pośrednictwem strony um.warszawa.pl/SCT można sprawdzić czy samochód spełnia wymogi strefy czystego transportu. Należy podać rok produkcji, rodzaj paliwa oraz opcjonalnie normę emisji spalin. Jeśli weryfikacja wykaże, że pojazd spełnia wymogi strefy – nie ma obowiązku posiadania jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. Jak przekonuje UM, w takiej sytuacji jest aż 97% stołecznych kierowców.
Jeśli natomiast weryfikacja wykaże, że pojazd nie spełnia wymogów, program poinformuje jakie ewentualne kroki można podjąć. Trzy podstawowe wyłączenia dla osób fizycznych to zameldowanie w Warszawie i rozliczanie tam podatków, ukończone 70 lat lub posiadanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Wniosek o nalepkę potwierdzającą prawo do wyłączenia, można złożyć za pomocą strony internetowej. Można tego dokonać również osobiście, w punkcie przy ul. Chmielnej 124. Działa on od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Informacji o strefie udziela również Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115. Przepisy nie wskazują żadnej kary za brak nalepki – karany jest wjazd do strefy czystego transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie będzie sprawdzała Straż Miejska kontrolując kierowców.
Trwa akcja informacyjna
W czerwcu ruszyła akcja informacyjna dotycząca Strefy. W Warszawie zostaną też zamontowane dodatkowe znaki, które nie są wymagane przepisami. To informacyjne tablice wyprzedzające znajdujące się na skrzyżowaniach oddalonych od granicy strefy.
– Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o SCT. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska – odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia – powiedział Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.
Nadzór nad przestrzeganiem zasad strefy leży w kompetencjach policji oraz stołecznej Straży Miejskiej. W ramach współpracy ZDM i Straży Miejskiej, do kontroli prowadzonych przez miasto, zostanie wykorzystany system przenośnych kamer.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne), rys. UM Warszawy