antysmogowy chodnik

Stolica zastosuje antysmogowy chodnik

Wkrótce w Warszawie rozpocznie się remont pięciu ciągów pieszych, na których pojawią się chodniki oczyszczające powietrze. Miasto rozstrzygnęło już przetarg. To pierwsza w Europie budowa antysmogowych trotuarów realizowana w tak dużej skali – podkreśla Urząd m.st. Warszawy (UM).

Warszawa jako jedno z pierwszych miast w Polsce i Europie będzie stosowała tę innowacyjną technologię na tak dużą skalę. To oczywiste, że chodniki antysmogowe nie rozwiążą za nas problemu zanieczyszczeń powietrza i niskiej emisji, ale mogą skutecznie przyczynić się do eliminacji niebezpiecznych substancji pochodzących z ruchu drogowego. Ich efektywność została potwierdzona badaniami. Wierzę, że bycie pionierem się opłaca. Jednocześnie projekt ten pokazuje, jak miasto i jego jednostki mogą dobrze współpracować ze środowiskiem naukowym, przedsiębiorcami, w tym deweloperami – przekonuje Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Antysmogowy chodnik w ramach walki o lepszą jakość powietrza

Warszawski ratusz podkreśla, że stolica intensyfikuje walkę ze smogiem. Innowacją ograniczającą zanieczyszczenie powietrza są chodniki pochłaniające szkodliwe związki, m.in. dwutlenek azotu. Pozytywne wyniki badań skuteczności nawierzchni skłoniły warszawski Zarząd Dróg Miejskich do wykorzystania nowoczesnej technologii przy najbliższych remontach. Już wkrótce modernizację przejdą: al. Lotników (na odcinku od al. Wilanowskiej do ul. Puławskiej – ponad 5300 m2) i al. Wojska Polskiego (na odcinku od ul. Popiełuszki do pl. Inwalidów – 6 tys. m2). Zastosowanie antysmogowych chodników przewidziano także na al. Solidarności (na odcinku od ul. Bielańskiej do Nowy Przejazd – 450 m2) w ciągu ulic Czecha – Sejmikowa (na odcinku od ul. Kajki do ul. Wydawniczej – ponad 2000 m2). Ostatnim ciągiem pieszym, gdzie stolica zastosuje takie chodniki będzie ul. Zawodzie (na odcinku od ul. Augustówka do ul. Kobylańskiej – 1500 m2). Jak podaje UM, koszt budowy nowych trotuarów wynosi ponad 5 mln zł.

Jako radni podejmujemy szereg inicjatyw mających przysłużyć się poprawie jakości powietrza w stolicy. Są to działania na różnych płaszczyznach. Smog nie jest jednak tylko problem Warszawy. Zmagają się z nim setki miast w Polsce. Dziś jednak stolica staje się technologicznym liderem w tej walce. Jestem przekonana, że warszawskim śladem budowy antysmogowych chodników już wkrótce podążą następne miasta – mówi Aleksandra Gajewska, radna i przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska Rady m.st. Warszawy.

Więcej antysmogowych chodników

Stołeczny magistrat przypomina, że pierwszy antysmogowy chodnik powstał w ramach eksperymentu przy rondzie Daszyńskiego. Wybudował go inwestor sąsiedniego biurowca, firma Skanska, przy współpracy z Zarządem Dróg Miejskich. W przedsięwzięcie zaangażowani byli także partnerzy naukowi i producent betonu – Górażdże Cement. Teraz miasto wykorzysta nowoczesną metodę, a warszawiacy zyskają równe chodniki i czystsze powietrze – podkreśla UM.

Magistrat zaznacza, że jeszcze w tym roku antysmogowy chodnik może pojawić się także na ul. Górczewskiej (na odcinku od ul. Syreny do ul. Młynarskiej – 5300 m2). Podobny remont planowany jest w al. Jerozolimskich (na odcinku od ul. Lindleya do al. Jana Pawła II – 4700 m2), na ul. Idzikowskiego (na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Sobieskiego – 4800 m2), a także w al. Reymonta (na odcinku od ul. Kochanowskiego do ul. Broniewskiego – 5100 m2).

Jak działa antysmogowy chodnik?

Beton, z którego wykonane są antysmogowe płyty chodnikowe, ma właściwości fotokatalityczne. W ich produkcji wykorzystywany jest cement z dodatkiem nanometrycznego dwutlenku tytanu. Na dobrze nasłonecznionej powierzchni redukują się związki zagrażające zdrowiu, takie jak dwutlenku azotu. Rozkładane substancje stają się nieszkodliwe (podobne związki stosuje się do nawożenia roślin) i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane są do gleby. Atutem samego betonu są właściwości samooczyszczenia się – podkreśla UM.

Koszty wykonania antysmogowego betonu są zaledwie o kilkanaście procent wyższe od standardowego. Nowoczesne płyty chodnikowe zachowują swoje oczyszczające właściwości przez cały okres użytkowania i są tak samo trwałe jak tradycyjne płyty betonowe.

Projekt zielonego betonu jest świetnym przykładem na wzajemną otwartość władz miasta, partnerów naukowych i prywatnych firm do współpracy w zakresie poprawiania jakości życia w mieście. Punktowe działanie jakie zapoczątkowaliśmy przy projekcie Generation Park, może być teraz zastosowane na szeroką skalę. Planując nasze inwestycje biurowe zawsze analizujemy jakie innowacje możemy wprowadzić w danym projekcie oraz przyglądamy się co możemy zmienić lub zaoferować najbliższej okolicy. Smog jest wyzwaniem dużych aglomeracji, więc jako świadomy inwestor, jeśli możemy przyczynić się do polepszenia jakości powietrza, będziemy to robić – mówi Krzysztof Wilczek, dyrektor regionalny w spółce biurowej Skanska.

Badania redukcji zanieczyszczeń przez antysmogowy chodnik

Strategicznymi partnerami naukowymi projektu badawczego zostały Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Instytut Geofizyki PAN. Naukowcy przeprowadzili serię testów laboratoryjnych potwierdzających deklarowane parametry użytkowe płyt. Sprawdzili m.in. właściwości tlenków tytanu i trwałość betonowej mieszanki. Wyniki badań były pozytywne – średni poziom redukcji szkodliwych tlenków w warunkach laboratoryjnych dochodził do 70%. Następnie technologię sprawdzono w przestrzeni miejskiej, gdzie uśrednione pomiary wskazywały redukcję zanieczyszczeń na poziomie ok. 30%. W ramach badania wykonano próbny odcinek chodnika, do budowy którego wykorzystano płyty zarówno fotokatalityczne, jak i tradycyjne. Redukcja badana była dobowo, na różnych wysokościach, przez kilka miesięcy. Największy poziom redukcji był na poziomie ok. 50 cm od powierzchni terenu, ale beton skutecznie oczyszczał powietrze także na większej wysokości.

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Warszawy

fot. UM Warszawy

 

reklama