Rowery wspomagane elektrycznie

Rowery wspomagane elektrycznie w obszarze metropolitalnym

Największy w Europie a zarazem najnowocześniejszy system rowerów publicznych składających się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie właśnie wystartował – taką informację Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMG-G-S) przekazał Urząd Miejski w Gdańsku (UM).

W 14 miastach i gminach należących do OMG-G-S można korzystać z 1224 rowerów. Jednocześnie OMG-G-S zaznacza, że wkrótce liczba ta wzrośnie do 4080 jednośladów.

Rowery wspomagane elektrycznie – docelowo 4080 rowerów

4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to prawdziwie europejski sukces współpracy metropolitalnej. Do tej pory to Madryt mógł się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając ich nieco ponad 2000. W Barcelonie w tym roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezes OMG-G-S.

Wypożyczenie i zwrot roweru będzie proste i intuicyjne. Mevo można wypożyczyć przy użyciu aplikacji (skanując kod QR), karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do komputera pokładowego) lub kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta. Rower oddaje się zamykając zamek O-Lock i tym samym blokując tylne koło roweru.

Jak podaje OMG-G-S, abonament miesięczny, w ramach którego będzie można korzystać z roweru 90 min. dziennie kosztuje 10 zł, zaś roczny – 100 zł. Po przekroczeniu tego czasu opłata za każdą minutę wynosi 5 gr. Będzie też można korzystać z opłaty minutowej, która wyniesie 10 gr/1 min.

To znakomita atrakcja, która wzbogaci także ofertę turystyczną obszaru Metropolii. Służyć będzie zarówno wczasowiczom, jak i na co dzień naszym mieszkańcom, o czym świadczą wykonane w fazie przygotowań testy. 98% użytkowników wskazało, że będzie korzystało z MEVO – mówi Roman Kużel, burmistrz Władysławowa.

W 14 miastach i gminach regionu rozmieszczono 660 stacji rowerowych. Można na nich wypożyczyć i zwrócić rower bez dodatkowych opłat. Dzięki zastosowaniu systemu IV generacji istnieje też możliwość zwrotu roweru również poza punktami postoju. Naliczana jest wtedy dodatkowa opłata w wysokości 3 zł. Ważne, by zrobić to w obrębie strefy użytkowania (granice poszczególnych miast), by było to miejsce ogólnodostępne i by zwrócony rower nie zagrażał innym użytkownikom drogi, nie blokował przejścia ani przejazdu. Tak zwrócony rower może wypożyczyć inny użytkownik. Jeśli odprowadzi go na stację, otrzyma bonus – 2 złote doładowania konta.

System dofinansowany ze środków unijnych

Mevo to realny dowód na funkcjonowanie metropolii na Pomorzu wspólnie wypracowały w drodze kompromisu jeden sposób działania systemu, jego rozwiązania i standardy wizualne dla rowerów i stacji, jeden system rozliczeń oraz przekazały zarządzanie systemem jednej instytucji – Biuru Metropolii. Mevo jest żywym przykładem, że wprowadzenie zharmonizowanego systemu transportu zbiorowego w Metropolii jest możliwe – mówi Mieczysław Gołuński, burmistrz miasta Kartuzy.

Z MEVO mogą korzystać mieszkańcy i turyści odwiedzający Gdańsk, Gdynię, Sopot, Tczew, Puck, Redę, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężycę, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i Rumię. Na początek do dyspozycji cyklistów są 1224 rowery. Napęd wszystkich jest wspomagany elektrycznie – oznacza to, że silnik bierze na siebie tyle wysiłku, ile wkłada rowerzysta. To szczególnie wygodne przy ruszaniu i podjazdach pod górę.

Roweru elektrycznego nie należy mylić ze skuterem. Tu wciąż aktywny udział rowerzysty jest niezbędny. Dzięki silnikowi elektrycznemu zwiększa się jednak zasięg jednośladu. Ci, którzy bez wysiłku na zwykłym rowerze pokonywali kilka kilometrów, teraz bez obaw mogą się wybrać na kilkunastokilometrową przejażdżkę. To znacznie wygodniejsze przy codziennych przejazdach – mówi Robert Lech, prezes Nextbike Polska.

Docelowo system MEVO będzie składał się z 4080 rowerów. W okresie zimowym (grudzień-luty) liczba dostępnych rowerów będzie zmniejszona do 1224 sztuk.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17,2 mln zł.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. Grzegorz Mehring

 

reklama