Autobusy elektryczne

Ponad 3 mln km przejechane przez „elektryki”

Od momentu dostarczenia do klienta pierwszego bateryjnego pojazdu, autobusy elektryczne wyprodukowane przez polskie przedsiębiorstwo z podpoznańskiego Bolechowa pokonały już łącznie ponad 3 mln km – informuje firma Solaris Bus & Coach S.A.

Pierwsze kroki w kierunku elektromobilności Solaris postawił już w 2001 r., prezentując trolejbus – Solaris Trolino.

Autobusy elektryczne w różnych warunkach

Z kolei w 2006 roku został zaprezentowany pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym. Był to Solaris Urbino hybrid. Z kolei pierwszy w pełni elektryczny pojazd (Urbino 8,9 LE electric) wyprodukowany został w 2011 r. Seryjna sprzedaż elektrycznych autobusów ruszyła dwa lata po jego premierze, w 2013 r. Pierwszy z produkowanych seryjnie elektryków został sprzedany do Klagenfurtu w Austrii. Dziś, jak zaznacza producent, po europejskich drogach porusza się już blisko 80 elektrobusów z logo zielonego jamnika. Można je spotkać w Szwecji, Finlandii, Niemczech, Hiszpanii i Polsce. Od 2013 r. pojazdy te pokonały łącznie 3 mln km, obsługując trasy zróżnicowane pod względem ukształtowania terenu, obłożenia pasażerskiego oraz w diametralnie różnych warunkach klimatycznych – od mroźnej Skandynawii po upalną Katalonię – zaznacza producent Solarisów.

Rozwój rynku autobusów bezemisyjnych, który aktualnie obserwujemy przejawia się kolejnymi zamówieniami na ponad 100 autobusów elektrycznych, które napływają do Bolechowa. W najbliższym czasie realizowane będą kontrakty na dostawy bateryjnych Solarisów m.in. do: Włoch, Niemiec, Francji, Norwegii, Rumunii i oczywiście do Polski. Są wśród nich, pierwsze na świecie, elektrobusy przystosowane do poboru krwi, zamówione przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach.
Warto zaznaczyć, że bolechowski producent oferuje w swych proekologicznych pojazdach dwa rodzaje baterii – Solaris High Power oraz Solaris High Energy, a także dwa sposoby przekazywania napędu – może do tego służyć oś elektryczna ze zintegrowanymi silnikami lub silnik centralny. Klienci mogą wybrać spośród kilku sposobów ładowania: plug-in, pantograf, ładowanie indukcyjne oraz zwiększające zasięg wodorowe ogniwo paliwowe.

Na podstawie informacji nadesłanej przez Solaris Bus & Coach S.A.

fot. Solaris Bus & Coach S.A.