Polacy kupują coraz więcej rowerów elektrycznych, ale wciąż mniej niż inni Europejczycy. Obecnie jeden na 10 Polaków ma e-bike’a, a prawie połowa rozważa jego zakup. Aż 65% badanych uważa, że program dopłat do e-bike’ów zachęciłby ich do przesiadki na rowery elektryczne – poinformowało Polskie Stowarzyszenie Rowerowe (PSR).
By przesiąść się na rowery elektryczne w Polsce potrzeba systemu dopłat do e-bike’ów
Projekt obywatelski opracowany przez PSR zakłada rozszerzenie programu dopłat na rowery elektryczne. Zdaniem organizacji, popularyzacja e-bike’ów może przynieść korzyści środowiskowo-społeczne i przyczynić się do zrównoważonego rozwoju miast. Sondaż pokazuje, że 10% Polaków już ma e-bike’a, a 46% rozważa jego zakup. Większość badanych (65%) popiera program dopłat.
Badanie zlecone przez PSR wykonała pracownia SW Research. Wywiady online zrealizowano na reprezentatywnej grupie Polaków w marcu i kwietniu br. W badaniu wzięły udział osoby w wieku 25–55 lat, mieszkańcy miast o zróżnicowanej wielkości.
– Zainteresowanie rowerami elektrycznym rośnie z roku na rok. Skalę popularności potwierdza zarówno nasz sondaż wśród konsumentów, jak i badanie, które przeprowadziliśmy wśród sklepów rowerowych. W sprzedaży widać jednoznaczny trend – wzrost zainteresowania rowerami elektrycznymi. Według pracowników i właścicieli sklepów czynnikiem decydującym o zakupie roweru elektrycznego jest cena. W dalszej kolejności klienci biorą pod uwagę pojemność baterii i zasięg roweru – powiedział Mateusz Pytko, prezes PSR.
Respondenci postrzegają e-rowery jako sposób na szybsze i efektywniejsze przemieszczanie się oraz dbanie o naturę. Uważają również, że posiadanie e-bike’a zmniejszyłoby korzystanie z samochodu, poprawiłoby samopoczucie i kondycję, a także obniżyło wydatki na transport.
Wiele krajów wspiera przesiadkę na rowery elektryczne
Jak przypomniało PSR, w Europie wiele krajów wprowadziło programy wsparcia zakupu rowerów elektrycznych. Dofinansowanie przyciąga coraz większą liczbę rowerzystów, w takich krajach jak Francja, Niemcy, Austria czy Węgry. Dzięki takim programom sprzedaż e-bike’ów znacznie tam wzrosła, a rower elektryczny stał się popularnym środkiem transportu.
Jak tłumaczy PSR, obecnie na Starym Kontynencie funkcjonuje ponad 300 programów wsparcia zakupu rowerów elektrycznych. Rowerzyści m.in. z Węgier, Francji, Niemiec, Austrii, Portugalii, Grecji, Chorwacji czy Norwegii korzystają z dofinansowań od 400 do 2500 euro. W Niemczech firmy przy zakupie roweru e-cargo mogą liczyć na zwrot kosztów równy 25% ceny. Maksymalnie 2500 euro. O dofinansowanie mogą ubiegać się także Austriacy. W ich przypadku przy zakupie rowerów towarowych rabat może wynieść 150 euro, a oferowane przez rząd dofinansowanie – 850 euro. Natomiast węgierskie firmy i organizacje pozarządowe, zaopatrując się w elektryczny rower towarowy, mogą zaoszczędzić 1350 euro (maks. 50% ceny).
Koncepcja inteligentnej mobilności obejmie także rowery
Jak informuje Manuel Marsilio, general manager CONEBI, zauważalne jest zmieniające się podejście do roli rowerów w mobilności. Świadczy o tym włączanie branży rowerowej, obok motoryzacyjnej i kolejowej, do rozmów o transformacji systemu transportowego. Współpraca CONEBI z Komisją Europejską przy koncepcji inteligentnej mobilności zostanie powiązana z przygotowaniem europejskiej strategii rowerowej. To pozwoli stworzyć efektywniejszy, bardziej zrównoważony transport w Europie – zaznaczyło PSR.
Aby wprowadzić w Polsce programy dopłat dla e-bike’ów, konieczne jest doprecyzowanie definicji pojazdu elektrycznego w polskich przepisach. Tak, by była ona zgodna ze standardami unijnymi – podkreśliła organizacja.
Przesiadka na rowery elektryczne – krok w kierunku elektromobilności
Według PSR, rower elektryczny jest doskonałą alternatywą dla samochodów i środkiem transportu o niskiej emisji. Pozwala unikać korków i problemów z parkowaniem. Poprawia płynność ruchu miejskiego. Dodatkowo rowery elektryczne dobrze wpływają na zdrowie i kondycję użytkowników, ponieważ zachęcają do aktywności fizycznej i regularnego wysiłku.
W kontekście europejskim rozwój elektromobilności jest jednym z kluczowych elementów strategii redukcji emisji i poprawy jakości powietrza. Wspólnota europejska dąży do zwiększenia udziału rowerów w systemie transportu. To ważny krok w kierunku osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. Polska również powinna podążać tą ścieżką i kontynuować inicjatywy wspierające elektromobilność – dodało PSR.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. PSR