Pierwszy autobus elektryczny

Pierwszy autobus elektryczny w Katowicach

Elektryczny autobus marki Solaris wyjechał wczoraj w swoją pierwszą trasę po Katowicach.

Pasażerowie linii 910 jako pierwsi mieli okazję skorzystać z tego proekologicznego pojazdu, który od czwartku jest użytkowany przez PKM Katowice – informuje Urząd Miasta Katowice (UM).

Pierwszy autobus elektryczny wyjechał na ulice Katowic

– Sukcesywna wymiana taboru PKM Katowice wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym – ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej. Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z naszymi innymi działaniami, jak np. budowa centrów przesiadkowych, będzie kolejnym czynnikiem, który ma zachęcać mieszkańców do przesiadania się z własnego samochodu do autobusu. Po drugie zakup autobusów elektrycznych jest dla nas także elementem systemowych działań, których celem jest ograniczanie niskiej. Autobusy elektryczne idealnie nadają się do wykorzystania w centrach miast i wszędzie tam gdzie prędkość komunikacyjna jest niewielka ze względu na trudne warunki drogowe. Dlatego pierwszy pojazd będzie obsługiwał linię autobusową nr 910 po centrum Katowic, a dwa kolejne już w lutym będą jeździć na liniach prowadzących głównie po Katowicach mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Łącznie w Katowicach, w pierwszej połowie tego roku, pojawi się 10 autobusów elektrycznych. Poza trzema, które już są w bazie PKM – dojadą jeszcze dwa autobusy długie, tzw. przegubowe i pięć krótkich.

Do końca lutego w bazie PKM zostanie zamontowana stacja szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. – Autobusy PKM Katowice wyposażone są w akumulatory trakcyjne o pojemności 120 kWh, co pozwoli na pokonanie dystansu około 70 km w przypadku autobusu przegubowego. Ładowanie tych pojazdów odbywać się będzie na terenie zajezdni przy ulicy Mickiewicza 59 w Katowicach. Czas potrzebny do pełnego naładowania baterii to około 90 minut przy pomocy ładowarki mobilnej oraz około 40 minut w przypadku super szybkiej ładowarki pantografowej. PKM Katowice wybrał rozwiązanie oparte o tzw. pantograf odwrócony co oznacza, iż nasze autobusy wyposażone są w tzw. szyny odbierakowe, co z kolei pozwala na obniżenie ich masy, a tym samym zwiększenie pojemności pasażerskiej – wyjaśnia Helena Ulanowska, prezes PKM Katowice.

Autobus elektryczny przyjazny dla środowiska

Katowicki magistrat podkreśla, że najwięcej paliwa autobusy zużywają na trasach w centrum miasta, co oznacza także, że znacząco rośnie tam emisja zanieczyszczeń powietrza. Silnik trakcyjny autobusu elektrycznego jest przyjazny środowisku, gdyż w przeciwieństwie do diesla nie emituje spalin. Napęd elektryczny wpływa nie tylko na ograniczenie emisji spalin, ale także na obniżenie poziomu hałasu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu.

Zakup 10 autobusów elektrycznych jest realizowany w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, unijnego programu ukierunkowanego na zrównoważony rozwój obszarów miejskich. Program ten jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 – Oś priorytetowa IV: Efektywność energetyczna odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.5. – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, Poddziałanie 4.5.1. – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – ZIT.

Koszt zakupu pięciu elektrycznych autobusów przegubowych (dostawca Solaris Bus & Coach S.A) wynosi 13,25 mln zł. Natomiast autobusy krótkie (12 m) zgodnie z umową zawartą z firmą Ursus Bus kosztować będą łącznie 8,4 mln. Łączny koszt zakupu 10 autobusów elektrycznych wyniesie 21,65 mln zł.

Rozwój sieci ładowarek elektrycznych

Ratusz informuje przy okazji, że miasto rozpoczęło również rozwój sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Pierwsze trzy ładowarki dla pojazdów osobowych zamontowane zostały już przy ul. Góreckiego, a do lutego 2020 r. na terenie miasta powstanie łącznie ok. 115 punktów ładowania.

Dla autobusów realizowany jest osobny projekt. Podjęta została decyzja o zabezpieczeniu terenu na czterech budowanych centrach przesiadkowych pod przyszłą lokalizację stacji ultraszybkiego ładowania transportu publicznego. Rozpoczęcie prac związanych z budową ładowarek pantografowych uzależnione jest m.in. od powodzenia projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) na budowę polskiego autobusu elektrycznego w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny. W myśl tego projektu oraz podpisanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię porozumienia z NCBiR, na drogi Metropolii może wyjechać nawet 300 autobusów elektrycznych. Wówczas zasadne i konieczne będzie wybudowanie ultraszybkich stacji ładowania na trasach kursowania e-autobusów.

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Katowice

fot. UM Katowice

reklama

reklama