Pierwszy elektryczny autobus w Łodzi

Pierwsze pięć hybrydowych autobusów i pierwszy elektryczny autobus w Łodzi

Pierwsze pięć hybrydowych autobusów wyjechało na trasy Łodzi 18 stycznia br. Obsługują one linie: 55, 91, 80 i 94, a Urząd Miasta Łodzi (UM) zapowiedział w drugiej połowie stycznia, że do eksploatacji włączonych zostanie kolejnych siedem autobusów hybrydowych. Kilkanaście dni później magistrat podał też, że do Łodzi na testy przyjechał pierwszy elektryczny autobus.

Będzie 29 autobusów hybrydowych

Jednocześnie łódzki UM podał, że docelowo po łódzkich ulicach będzie kursowało 29 hybrydowych autobusów. Firma Solaris ma zakończyć dostawy tych autobusów do końca stycznia. Pierwsze łódzkie autobusy hybrydowe to część zamówienia, jakie MPK Łódź złożyło w ubiegłym roku. Łącznie Spółka zamówiła 29 autobusów hybrydowych o długości 12 m (z elektryczno-spalinowym systemem mild hybrid). Pierwsze nowe przeguby wyjechały na trasy jeszcze w ubiegłym roku. Dostawa nowych autobusów pozwoli MPK Łódź wycofać z eksploatacji ostatnie autobusy z wysoką podłogą.

Pierwsze łódzkie autobusy hybrydowe

System mild hybrid, wykorzystany w Solarisach Urbino 12, podczas hamowania autobusu generuje i magazynuje energię, a podczas przyśpieszania pojazdu wspomaga pracę silnika spalinowego, co umożliwia oszczędności w zużyciu paliwa.

Kontrakt z firmą Solaris, zakładający dziesięcioletni najem autobusów wraz z ich serwisowaniem, ma wartość ponad 113 mln zł netto – wskazał UM.

Pierwszy elektryczny autobus w Łodzi – na razie na testach

Łódzki magistrat poinformował też, że do miasta przyjechał pierwszy elektryczny autobus. Łącznie będzie ich 17 i już wkrótce zaczną kursować po mieście.

„Elektryk” przyjechał do Łodzi na razie na testy. Producent, przed oficjalnym przekazaniem autobusów elektrycznych, chce sprawdzić m.in. kompatybilność systemów w autobusach z tym w zajezdni. Dostawa pozostałych pojazdów rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu.

Volvo 7900 Electric będzie pierwszym elektrycznym autobusem we flocie MPK Łódź. Pojazdy te są całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością. Pojazdy mają długość 12 m i mogą pomieścić 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Wyposażone są w szereg udogodnień dla pasażerów i kierowców, m.in. w klimatyzację, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD.

Nie tylko pierwszy elektryczny autobus w Łodzi, ale także ładowarki

Wszystkie elektryczne autobusy trafią do zajezdni Limanowskiego, gdzie powstała dla nich specjalna baza. Składa się ona m.in. z wiaty, pod którą autobusy będą parkowały oraz ładowarek stacjonarnych, które uzupełnią akumulatory autobusów podczas ich nocnego postoju i przygotują do porannych wyjazdów. Ważnym zadaniem tego projektu była także budowa stacji transformatorowej, która zapewni odpowiednie zasilanie dla ładowarek. Niedawno rozpoczęto również budowę stacji ładowania na pętli Janów – wskazuje UM.

Pojazdy mają kursować na liniach 80, 83 i 86, które przebiegają przez centrum miasta. Autobusy będą mogły podładować akumulatory również na trasie. Ładowarki powstaną bowiem także na sześciu łódzkich „krańcówkach”. Montaż pierwszej z nich, na Janowie, właśnie się rozpoczął. Pozostałe pojawią się na pętlach: „Mikulskiego”, „Cmentarz Szczecińska”, „Retkinia”, „Dw. Łódź Fabryczna” i „Retkinia Kusocińskiego”.

Na podstawie nadesłanych informacji

fot. 2 x www.lodz.pl

reklama

 

reklama