Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) ogłosiły przetarg na długoterminowy najem 10 autobusów miejskich. Pojazdy zasilane „zielonym wodorem” muszą mieć zapewnioną pełną obsługę serwisową. Jak informuje Urząd Miejski w Gdańsku (UM), nowe autobusy wodorowe zasilą flotę GAiT już w przyszłym roku, a gdańskie linie będą obsługiwać przez 10 lat.
Nowe autobusy wodorowe w gdańskiej komunikacji miejskiej
– Zgodnie z deklaracją złożoną na początku ubiegłego roku naszą flotę autobusową zasilamy już wyłącznie pojazdami ekologicznymi. W 2022 r. dołączyły do niej trzy autobusy typu mini, marki Karsan Jest Electric, a jeszcze w tym roku do Gdańska dotrze kolejnych 18 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych marki MAN Lion’ s City E. I nie poprzestajemy na tym. W ramach ogłoszonego właśnie postępowania do obsługi gdańskich linii chcemy pozyskać kolejne przyjazne środowisku autobusy. Tym razem zasilane „zielonym” wodorem – zapewnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Pojazdy wybeane w przetargu mają być zasilane wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Energia może być pozyskiwana z wody, wiatru, ze słońca czy biomasy. Może być to również energia geotermalna – wskazał UM.
Atrakcyjny i bezemisyjny transport, czyli nowe autobusy wodorowe
– Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bez wątpienia ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego budujemy gdańską flotę autobusów przyjaznych środowisku, mieszkankom i mieszkańcom, redukujemy hałas i emisję CO2. Warto zaznaczyć, że już teraz ponad 50% podróży po naszym mieście odbywa się pojazdami proekologicznymi, jakimi są tramwaje – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Wymagany zasięg autobusu to minimum 330 km na jednym tankowaniu – dodaje UM.
– Taki zasięg pozwala na wykonywanie 90% zadań autobusowych w gdańskiej sieci. Nowe autobusy wodorowe będzie można spotkać na terenie całego miasta. Niewątpliwym plusem pojazdów zasilanych wodorem jest nie tylko wysoki zasięg, pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych, ale również szybki czas ich tankowania. Porównywalny do czasu tankowania autobusów spalinowych – mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki GAiT.
Komfortowo i bezpiecznie
Jak poinformował UM, w każdym autobusie ma znajdować się wydzielona i oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego. Nie zabraknie też platformy umożliwiającej wjazd wózka. Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille’a. To wymogi podyktowane troską o osoby niewidome i niedowidzące. W pojazdach będą znajdować się pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Pasażerowie skorzystają z wygodnych, ergonomicznych foteli, wykonanych z materiałów o podwyższonej odporności. Nowe autobusy wodorowe mają zostać wyposażone w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących powinny być wykonane w wysokiej jakości technologii LED – tak samo, jak oświetlenie pojazdów. W autobusach mają zostać zamontowane także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Zamawiane pojazdy powinny być również wyposażone w system liczenia pasażerów.
Najem z pełną obsługą serwisową
Ogłoszone postępowanie przetargowe poprzedzone zostało wstępnymi konsultacjami rynkowymi długoterminowego najmu autobusów zasilanych „zielonym wodorem”.
– Celem przeprowadzonych konsultacji było skonfrontowanie naszych oczekiwań z możliwościami, jakie oferuje wciąż bardzo świeży jeszcze rynek pojazdów wodorowych. Przedmiotem konsultacji był długoterminowy najem dwudziestu pojazdów, a efektem jest decyzja o najmie obecnie dziesięciu z nich. Decydującą rolę odegrały tu koszty ich eksploatacji, a także decyzja o dziesięcioletnim okresie najmu. Ze względów ekonomicznych jest on zdecydowanie bardziej korzystny, niż najem na krótszy czas – zaznaczył Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Gdański magistrat wyjaśnia, że najem ma obejmować pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca umowy będzie zobowiązany do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy-dzierżawy obejmie m.in.: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe) oraz naprawy eksploatacyjne. Wykonawca odpowie za naprawy powypadkowe, te będące następstwem wandalizmu czy czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania. Do jego zadań będzie należało również zorganizowanie sprzątania i mycia pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane „zielonym” wodorem autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT. Pojazdy będą odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu ich pracy.
Wynajmowanie zamiast zakupu
– Najem w kontekście pojazdów wodorowych jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Do czynienia mamy bowiem z nową i wciąż jeszcze niepowszechną technologią. I co niezwykle istotne: paliwo do tych pojazdów jest jeszcze trudno dostępne. Kompleksowa organizacja usługi ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie – podkreślił prezes Lisicki.
Szef GAiT przyznał też, że pojazdy wodorowe to technologia, którą warto wprowadzać do komunikacji miejskiej jako przyjazną środowisku i mieszkańcom. Natomiast połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewnia sprawność i bezpieczeństwo.
Jak tłumaczy UM, płatność za kompleksową usługę będzie finansowana z bieżących środków własnych spółki. Te pochodzą z wpływów za wykonywane usługi i są regulowane w rozliczeniu comiesięcznym. Dostawy pojazdów mają odbywać się w transzach. Wszystkie nowe autobusy wodorowe muszą zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Oferty można składać do 8 maja 2023 r., do godz. 9:00.
Na podstawie: media.gdansk.pl
fot. GAiT